Hlavní obsah

Dovolená na vlastním. Češi utrácejí za vybavení na zahradu

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Reklama

Omezení cestování se projevilo i na nákupních preferencích národa zahrádkářů. 70 procent z obyvatel Česka, kteří mají zahradu, si za poslední rok koupilo nějaké vybavení, ještě větší byla poptávka po semenech a sazenicích.

Článek

Zahrádkaření patří mezi oblíbené volnočasové aktivity Čechů. Z výzkumu Seznam.cz, kterého se na přelomu dubna a května zúčastnilo téměř tisíc respondentů, vyplývá, že dvě třetiny mají vlastní zahradu. Nejčastěji jsou zahrady u rodinných domů, zejména v obcích do 999 obyvatel, kde tuto variantu označilo 77 % dotázaných. Zeleň u chaty pak nejčastěji využívají obyvatelé hlavního města, na chaty a chalupy jezdí zahrádkařit téměř třetina z nich.

V časech probíhající pandemie se mnoho z nich rozhodlo svou zahrádku zvelebit. Nové vybavení si pořídilo 70 procent z nich. „Téměř čtvrtina majitelů zahrad utratila za vybavení na zahradu více než o rok dříve,“ popisuje Darek Pikálek, uživatelský a marketingový výzkumník Seznam.cz. Průměrná útrata dosáhla 8,5 tisíce korun.

Nejčastější položkou v košíku byly nástroje a zařízení na údržbu zahrady, ty si pořídila téměř polovina nakupujících. Pětina pak investovala do zahradního nábytku a 14 procent do vybavení pro děti.

„Zájem o nákup zahradního nábytku se v meziročním srovnání zvýšil o více než 120 procent,“ potvrzuje trend manažer nákupního rádce Zboží.cz Jan Kriegel. „Kupují se kousky, které byly co do své funkčnosti dříve určené spíš pro interiér. Jde o zahradní pohovky, lounge sestavy, pohodlná závěsná křesla, houpačky apod. To všechno zažívá boom, který není jen sezonní. Kdo má balkon, zahradu nebo terasu, investuje do ní.“

To, že zahradní nábytek je v posledních letech stále žádanějším produktem, dokládá i jeden z největších řetězců prodávajících vybavení pro dům, byt a zahradu. „Češi stále více investují nejen do pořízení vlastního bydlení, ale také do jeho vybavení. Pandemie koronaviru přinesla omezené možnosti cestování a změnila způsob trávení volného času. Úspory za cestování se přesunuly do domácích a zahradních aktivit,“ popisuje manažer nákupu hobby marketu Bauhaus Petr Novák.

Největší zájem je podle něj o nábytek s jednoduchým skandinávským designem. „Češi mají rádi jednoduché linie zahradního nábytku a preferují buď přímo přírodní materiály, nebo jejich věrné napodobeniny,“ doplňuje Novák.

Velká poptávka láká nové e-shopy

Zájem o nákup zahrádkářského vybavení se projevuje i v rostoucích možnostech, kde tyto komodity sehnat. „Na nákupním rádci a srovnávači Zboží.cz evidujeme velký počet nově registrovaných e-shopů právě z oblasti Byt, dům a zahrada. Jen od začátku roku se jich u nás registrovalo dalších skoro sedm set,“ říká Kriegel. Je tedy jasně patrné, že pro obchody je prezentace online stále důležitější.

Velká byla také poptávka po sazenicích a semenech, jež zakoupilo v posledních 12 měsících 83 % zahrádkářů. Průměrná hodnota objednávky byla necelých 1,7 tisíce korun.

Reklama

Související témata:

Doporučované