Hlavní obsah

Irsko hlasuje o zrušení interrupcí. Referendum provázejí obavy z ovlivňování na sociálních sítích

Irské referendum doprovázejí obavy ze zneužití sociálních sítí.Video: Marek Martinovský, AP, Reuters

 

Reklama

Irové v pátek hlasují o možné změně ústavy, která by v tradičně katolické zemi zlegalizovala umělé přerušení těhotenství. Plebiscit však provázejí obavy z ovlivňování výsledků skrze sociální sítě.

Článek

Irskou veřejnost rozděluje referendum o zrušení takzvaného osmého dodatku ústavy. Ten před pětatřiceti lety postavil mimo zákon provádění potratů. O možné změně ústavy nyní budou Irové hlasovat počtvrté za posledních 40 let. Výsledky volby by měly být známy už v sobotu.

Ze začátku emotivní kampaně před referendem měli výrazný náskok v průzkumech veřejného mínění zastánci zrušení přísného osmého dodatku ústavy. V posledních týdnech se ale rozdíl v podpoře obou táborů zmenšil natolik, že odhadovat výsledek referenda si netroufají ani lídři z jedné či druhé strany, napsal deník The New York Times (NYT). Podle posledních průzkumů byla navíc téměř pětina voličů nerozhodnutá.

Odpůrci zrušení osmého dodatku argumentují tím, že zákon představuje poslední záruku vůči provádění potratů „na požádání”. Zároveň hovoří o tom, že nenarozené dítě má stejná práva jako má matka. Podle příznivců legalizace interrupcí by ženy měly mít právo rozhodovat o svém těle.

Umělé potraty jsou v převážně katolickém Irsku legální pouze pro ženy, které těhotenství přímo ohrožuje na životě. Irsko má tak v tomto ohledu nejpřísnější zákony v západním světě. Tisíce žen tak ročně odjíždějí z Irska do sousední Británie a dalších zemí, kde jsou interrupce legální.

Google a Facebook proti ovlivňování hlasování

Referendum však provázejí také obavy z možného ovlivňování výsledku skrze sociální sítě, a to také ve světle nedávného úniku dat z Facebooku a možného ovlivnění amerických voleb či britského referenda o vystoupení z EU.

Stovky reklam od neznámých zadavatelů se na sítích snaží přesvědčit voliče o tom, jak v plebiscitu hlasovat. Desítky z nich přitom pocházejí od neznámých zadavatelů z Evropy i ze zámoří. Několik z nich pocházelo také od amerických organizací bojujících za ilegalizaci interrupcí.

Firmy Google a Facebook zavedly několik opatření, jejichž účelem je předejít ovlivnění výsledku irského plebiscitu. Zatímco Facebook omezil reklamy od neirských zadavatelů, Google automaticky omezil všechny spoty týkající se referenda. Podle NYT se jedná o možnou ukázku toho, jak budou tyto dvě společnosti v budoucnu řešit problematiku ovlivňování voleb například v USA a jinde ve světě.

Podle americké CNN také američtí aktivisté v Irsku přesvědčovali voliče, aby hlasovali proti zrušení zákazu. Obojí představuje potenciální porušení irských volebních zákonů.

Pokud si Irové odhlasují změnu ústavy, chce vláda navrhnout příslušnou legislativu. Ta by umožňovala provádět interrupce do 12. týdne těhotenství. Průzkumy veřejného mínění v posledních letech ukazují proměnu v uvažování tradičně katolického Irska.

Například v roce 2015 se Irové vyjádřili pro legalizaci sňatků homosexuálních párů. Vloni si pak Irové zvolili Leo Varadkara jako prvního otevřeně homosexuálního premiéra v dějinách země.

Tisíce Irů a Irek z celého světa pak do Irska odcestovalo, aby se mohly v referendu vyjádřit pro nebo proti změně ústavy.

Reklama

Doporučované