Hlavní obsah

Budete za největšího hlupáka. Ťok varuje svého nástupce na Ministerstvu dopravy

Výzva s Danem Ťokem nejen o jeho konci na Ministerstvu dopravy.Video: Václav Dolejší, Seznam Zprávy

 

Reklama

aktualizováno •

Neodcházím proto, že mám rozpory s premiérem, říká ve Výzvě ministr dopravy Dan Ťok. Připouští, že svou rezignaci zvažoval poslední tři měsíce a že se jeho konec lidově řečeno „vykecal“ předčasně.

Článek

„Pořád musíte něco vysvětlovat, dementovat. Měl jsem pocit, že to má vliv na moje zdraví. Moje tělo i moje žena říkaly, že už toho bylo dost,“ komentuje Dan Ťok (za ANO) ve Výzvě důvody, proč v pondělí oznámil svůj konec na Ministerstvu dopravy.

Připustil, že se s Andrejem Babišem vždy neshodl. „Pan premiér je netrpělivý. Chce věci hned. Můj styl není slabý ani silný, ale je klidnější. Dávám lidem šanci udělat práci a když je potřebuji za něco sprdnout, tak to umím,“ komentuje výhrady předsedy vlády z minulosti.

Babiš se na Ťoka naštval loni v prosinci, když kvůli sněžení zkolabovala dálnice D1. „Pan ministr je měkký na svoje podřízené. Musí být na ně tvrdší a důslednější, popohánět je,“ svěřil se premiér.

Po oznámení Ťokova odchodu ale jeho práci ocenil a prohlásil, že se „nemá za co stydět. Velice těžký resort posunul zásadně dopředu.”

Být za hlupáka

Odcházející ministr tvrdí, že neví, kdo by ho měl ve funkci nahradit. Svého nástupce ale varoval, zvlášť pokud by to byl manažer z velké stavební firmy (Ťok přišel na ministerstvo z postu ředitele společnosti Skanska).

„Je to ztráta soukromí. Budete za největšího hlupáka, protože všichni tomu budou rozumět víc, a budete terčem kritiky, protože budou slyšet jen ti, kterým se nelíbí všechno, co uděláte.“

Ťok ve Výzvě mluví také o tom, jestli za tlakem na jeho odchod stáli komunisté, kteří svými poslaneckými hlasy drží vládu ANO a ČSSD u moci. Například poslanec ANO Přemysl Mališ prozradil, že Ťok „nevyhovuje ekonomickým a lobbistickým zájmům KSČM“ a že komunistům jde „spíše o vliv a o posty ve státních organizacích“.

„Musím připustit, že byly snahy dát někam nějaké lidi. Ale za sebe mohu říct, že se celý život chovám transparentně a radši bych odešel nebo byl odejit, než abych těmto snahám vyhověl. Třeba mě překvapilo, že byl pan Řebíček (bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček, pozn. red.) hlavním poradcem pana Vojtěcha Filipa,“ říká Ťok. „Možná měli komunisté představu, že by měli mít na resort dopravy větší vliv,“ dodává.

Proč podle Ťoka provozovatel mýtného systému, firma Kapsch, chtěla slabého ministra? Vzdá se po odchodu z resortu dopravy i svého poslaneckého mandátu? Vrátí se zpátky do stavebnictví? A jaké má vztahy s místopředsedou hnutí ANO Jaroslavem Faltýnkem?

Podívejte se na rozhovor s Danem Ťokem v úvodním videu.

Reklama

Související témata:

Doporučované