Hlavní obsah

Charita, co se nepovedla. Trička Spice Girls bojují za svět bez chudoby, ušily je ale vykořisťované švadleny

Britská hudební skupina Spice Girls čelí kritice za původ svých charitativních triček.Video: Eva Krchová, Comic Relief

 

Reklama

Britská skupina Spice Girls si nechala vyrobit trička v bangladéšské továrně, kde zaměstnancům platí v přepočtu deset korun za hodinu. Jejich výplata tak zdaleka nedosahuje minimální mzdy.

Článek

Zpěvačky ze slavné skupiny Spice Girls spolu s charitou Comic Relief bojují za svět bez chudoby a rovnoprávnost žen. Sloužit k tomu mají i trička, z jejichž prodeje chtěla charita své záměry financovat. Nyní ale vyšlo najevo, že trička s nápisem „I Wanna Be a Spice Girl“ (Chci být Spice Girl) vyrobily švadleny v jedné z bangladéšských továren – za svou práci dostaly v přepočtu jen 10 korun za hodinu, což je hluboko pod hranicí minimální mzdy, dostalo se jim i krutého zacházení. Podle deníku The Guardian jsou šičky verbálně zneužívané a fyzicky vyčerpané. Manažeři ženy nutili pracovat až 16 hodin denně, při nižší výkonnosti je pak nazývali „dcerami prostitutek“.

Tričko, které zpěvačky propagují, prodává společnost Represent za 19,40 libry, v přepočtu za 560 korun. Nadace z každého prodaného kusu dostane 336 korun.

Prodej triček na sociálních sítích podpořily i další známé osobnosti jako např. zpěvák Sam Smith či olympijská sportovkyně Jessica Ennisová-Hillová.

Podle mluvčí skupiny Spice Girls byly zpěvačky skutečností šokované a osobně se prý postarají o financování vyšetřování pracovních podmínek v továrně.

Podmínky v bangladéšské továrně byly daleko za hranicí ilegálnosti. „Je nezbytně nutné, aby se celebrity, charity a další značky ujistily, že nechávají vyrábět zboží v továrnách, kde zaměstnanci pracují v rozumných podmínkách s odpovídajícím platem,“ uvedl k aktuálnímu případu ředitel skupiny Labour Behind the Label (Práce schovaná za etiketou) Dominique Muller.

Trička propagovaná Spice Girls měla na starost belgická společnost Stanley/Stella, která tvrdila, že situaci monitoruje. „Důkazy pocházející z továrny jasně poukazují na špatný audit a monitorování značky. Stanley/Stella totiž tvrdily, že situaci v bangladéšských továrnách sledují. Důkazy však ukazují velkou míru porušení lidských práv a pracovních zákonů. Značky by tak měly zakročit,“ dodal Muller.

Trička vyrobila továrna Interstoff ve městě Gazipur, vzdáleném zhruba tři hodiny cesty od hlavního města Dháka. Oděvy dodává několika britským maloobchodníkům. Podle údajů z roku 2015, které eviduje britský obchodní rejstřík, firma vyvezla zboží v hodnotě 4,3 milionu liber, zisk firmy pak činil 2 miliony liber před zdaněním.

Ve společnosti Interstoff podle The Guardian vlastnicky figuruje i Shahriar Alam, bangladéšský ministr zahraničních věcí. Alam uvedl, že „ze zpravodajského hlediska nebylo správné zmínit jeho jméno“. Zároveň potvrdil, že je spolumajitelem a spoluzakladatelem společnosti, z dozorčí rady však vystoupil před pěti lety. Jeho slova potvrdila i sama společnost.

Reklama

Doporučované