Hlavní obsah

Plány na výstavbu Hitlerovy dálnice se setkaly s odporem tisíců lidí. Má vést kolem Brněnské přehrady

Tisíce lidí se bouří proti výstavbě Hitlerovy dálnice.Video: Eliška Hypšmanová, Jan Kozel, Seznam Zprávy

 

Reklama

Vysokorychlostní silnice 43, kterou v prosinci představili zástupci kraje, má vést přes obydlené části Brna a jen kousek od Brněnské přehrady. Plány na výstavbu narazily na odpor tisíců lidí. Silnice by se stala spojnicí mezi Brnem a Moravskou Třebovou. Navazuje na plány Adolfa Hitlera, který chtěl v daných místech postavit dálnici jako spojnici mezi Vídní a Vratislaví.

Článek

Tisíce lidí se bouří proti výstavbě takzvané Hitlerovy dálnice. Má propojit Brno a Moravskou Třebovou. Svými podpisy si občané zvolili zmocněnkyni brněnské městské části Bystrc Janu Pálkovou. Ta dnes dokumenty odnesla na krajský úřad. Plánovaná silnice má vést jen pár metrů od místa, kde Pálková žije. „Občané jsou dlouhodobě nespokojeni s územním plánováním Jihomoravského kraje. Proto mě svými podpisy zmocnili, abych se stala jejich zástupkyní,“ řekla Pálková.

Jana Pálková nasbírala 3336 podpisů během deseti dnů. Požadují, aby vysokorychlostní silnice číslo 43 nezaváděla dopravu do žádné obce a městské části. „Doprava je zatím zavlékána do obydlených městských částí, do prostoru Brněnské přehrady, kolem které by silnice vedla, to je naprosto nesmyslné,“ řekla Pálková.

Plány na výstavbu silnice 43 pobouřily i další občany v severní části Brna a obce na sever od města, kde má silnice vést. Podle Pálkové se jedná o oblasti, kde jsou už dlouhodobě překročeny limity hlučnosti a prašnosti. „Místo toho, aby těmto lidem bylo odlehčeno, hodlají sem zavlékat těžkou dopravu,“ dodala Pálková.

Podle vedení města a vypracované studie je ale takto navržený plán výstavby z patnácti možných variant to nejlepší rozhodnutí. „Tato varianta největšímu počtu lidí polepší a nejmenšímu počtu uškodí,“ řekl Seznamu architekt a spoluautor studie Jakub Kynčl.

S tím ale obyvatelé zasažených městských částí nesouhlasí. „Ve studii byla použita nesprávná kritéria a nesprávné bylo i jejich vyhodnocení. Je zcela nevěrohodná,“ stojí v dokumentu, který zmocňuje Janu Pálkovou být zástupkyní veřejnosti a pod který se podepsaly tisíce lidí.

Pokud by silnice vedla kolem přehrady, byla by v tubusu. Podle náměstka hejtmana pro územní plánování Martina Malečka technická řešení ukazují, že by silnice nenarušila turistický ruch v okolí přehrady. Brňané se ale i tak obávají, že silnice znehodnotí rekreační zónu.

Vedle Pálkové si lidé stanovili i další zástupce veřejnosti. Konkrétně za obec Malhostovice, za město Kuřim a MČ Brno-Kníničky. Ti považují za nejlepší řešení výstavbu obchvatu. „Obchvat je velmi potřebný, výběr současné varianty silnice 43 je nesmyslný,“ uvedl zástupce veřejnosti pro obec Malhostovice Jaromír Foltýn.

Stavba má začít nejdříve v roce 2035. Silnici čeká dlouhý povolávací proces a pravděpodobně i soudní spory.

Reklama

Doporučované