Hlavní obsah

Prodávali jsme ho po tunách, říká šéf z Makra o jasném vítězi krize

Rozhovor s Petrem Olbrichem, marketingovým ředitelem společnosti Makro.Video: Silvie Friedmannová

 

Reklama

Skokanem roku ve zboží, které nabízely velkoprodejny Makro, se stalo jednorázové nádobí. „Jsou to tuny materiálu, které jsme v pandemii prodali,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Petr Olbrich, marketingový ředitel firmy.

Článek

Ekologie šla v pandemii stranou. Prodeje jednorázových misek, krabiček nebo kelímků vylétly nahoru, protože podnikatelé z oboru gastro během covidu potřebovali nádobí na jedno použití pro rozvoz nebo tzv. jídla s sebou.

Už od července začíná platit nová legislativa, která omezuje používání plastů. „Toto šlo však v době covidu stranou, opravdu šlo jenom o to, aby si zákazníci sehnali jednorázové nádobí z jakéhokoli materiálu,“ popisuje Petr Olbrich z Makra.

A zkušenosti velkoobchodních prodejen potvrzují, že i když s rozvolněním poptávka klesla, jednorázové nádobí se i dál dobře prodává. „Zvyk odnést si jídlo s sebou i nadále přetrvává, zákazníci jsou jiní, než byli před pandemií,“ vysvětlil Olbrich.

Návrat na předcovidové tržby? Nejdříve 2024

Covid dramaticky změnil zvyklosti zákazníků. Místo nákupu ve velkých obchodech vozilo Makro zboží k nim.

Restauracím klesl v nejhorších dobách uzávěry obrat o 50 až 80 procent, hotelům až o 90, říkají aktuální data z Makra o pandemii.

Petr Olbrich, který řadu let sám v restauračním oboru působil, odhaduje, že počet restaurací v Česku s jistotou klesne. „Když byla první vlna, nikdo nepředpokládal, že by neotevřel znovu. Když nastala druhá vlna, která trvala od podzimu až doteď, tak už je jasné, že ne všichni to přežijí. A když řeknete číslo mezi pěti až 25 procenty, tak v tomto rozsahu se to bude pohybovat.“

Podle vlastních odhadů firmy se obraty na předcovidová čísla vrátí nejdříve v roce 2024 nebo 2025. „Když to dobře dopadne,“ dodává Petr Olbrich.

Petr Olbrich

– Od ledna 2020 působí na pozici marketingového ředitele ve společnosti Makro Cash & Carry ČR.

– Během své kariéry prošel řadou profesí v oboru gastronomie, a to nejen v kuchyni, ale také ve vedení většího gastroprovozu. Ve společnosti Makro se více než sedm let věnoval HoReCa zákazníkům.

Můj obchod a ty další

Naopak si během loňska polepšili maloobchodníci, což je trend, který chce Makro dál využít. Plánuje posílit vlastní franšízy Můj obchod. Ještě letos jich otevře 69.

Ve městech našli nového zákazníka, který už nemíří do klasické večerky, ale hledá i nabídku bistra, včetně kávy s sebou, čerstvého snacku, rozpečeného pečiva a dalších potravin, které je možné si sníst například v kanceláři.

„To, na co se teď také soustředíme, je rozvážková služba Makro distribuce, stále je o ni zájem, takže tam se budeme určitě rozšiřovat,“ plánuje marketingový ředitel společnosti.

Ani nový přístup a služby ale firmu nezachránily před poklesem tržeb. „Určitě budeme mít pokles, protože HoReKa pro nás před covidem znamenala 50 procent obratu, a ta v podstatě zkolabovala. Budeme v minusu oproti předchozímu roku, věříme, že to bude v řádu jednotek procent. U zisku samozřejmě pokles taky bude, uvedl Petr Olbrich s tím, že přesná data bude firma mít během července.

Makro Cash & Carry ČR

– Řetězec velkoobchodních center, který provozuje 13 prodejen.

– V Česku působí od roku 1997 a zaměstnává 3500 lidí. Je divizí německé obchodní společnosti Metro AG.

– Hotely a restaurace tvoří zhruba 32 procent obratu, maloobchodní prodejci se na tržbách podílejí ze 30 procent a zbytek tvoří ostatní drobní podnikatelé, firmy a instituce.

– Téměř 30 procent obratu společnosti tvoří přímá distribuce (dovoz zboží na základě objednávky online).

- Mezi jeho konkurenty na velkoobchodním trhu se řadí společnost Bidfood, JIP východočeská nebo Tamda Foods.

Reklama

Doporučované