Hlavní obsah

To, co se děje nyní kolem nás, mě děsí, vysvětlil Křetínský důvod, proč koupil podíl ve francouzských novinách

Foto: Profimedia.cz

Reklama

Nedávná koupě podílu ve společnosti, která vydává francouzský deník Le Monde, nebyla pro českého podnikatele Daniela Křetínského záležitost ekonomická, ale občanská. Miliardář to řekl v rozhovoru s francouzským deníkem Les Echos, který vyšel v sobotu. Křetínský v něm rovněž vyjádřil obavy o osud tištěných médií a lítost nad tím, jak byla jeho investice do francouzských novin prezentována.

Článek

Křetínský také v rozhovoru vyloučil, že by jeho motivací byla snaha dostat se na francouzský trh, aby se tam mohl ucházet o státní podíl v energetické společnosti Engie. Křetínský je totiž i většinovým vlastníkem Energetického a průmyslového holdingu (EPH).

„Nikdy jsme ani nezačali hovořit s mým týmem o myšlence vstoupit kapitálově do společnosti Engie,” řekl v rozhovoru Křetínský. Dodal, že francouzská společnost Engie je pro něj příliš velký podnik. Investicím do tamního energetického sektoru se ale nevyhýbá, pokud se vyskytne „rozumná příležitost pro investici“. Vzhledem k orientaci francouzské výroby elektřiny to ale podle něj není moc pravděpodobné.

Investice do francouzských novin není pro Křetínského záležitostí ekonomickou, ale občanskou. „Považuji tisk za stěžejní věc pro uchování tradičních hodnot liberální demokracie. To, co se děje nyní kolem nás, mě děsí,“ vysvětlil Křetínský. Jako příklad uvedl průzkum ze Slovenska po parlamentních volbách z roku 2016. „Dvě třetiny dotazovaných mladých lidí tehdy uvedly, že volily neonacistické či populistické strany,“ řekl český miliardář.

„Lidé, kteří získávají informace jen prostřednictvím digitálních médií, nejsou dostatečně vyzbrojeni k tomu, aby pochopili složitý komplex společenských, ekonomických a politických otázek,” uvedl Křetínský.

Podíl ve francouzském deníku Le Monde prý koupil Křetínský také proto, aby mohl bojovat za spravedlivější systém, co se týče regulace digitálních médií. „Řekněte, nejste médium, když máte internetovou stránku se čtyřmi miliony sledujících? Je čas změnit pravidla hry,“ uvedl Křetínský s tím, že tisk čelí konkurenci ze strany velkých internetových obrů Google, Apple, Facebook a Amazon. Křetínský dodal, že Česká republika je pro tento boj malé území a jako člen francouzské mediální rodiny bude snad moci tyto myšlenky lépe prosazovat.

Reklama

Doporučované