Hlavní obsah

Zpožděný let či ztracený kufr? Webová aplikace vám přesně poví, na jakou kompenzaci máte nárok

Jak funguje aplikace Letecký kalkulátor vašich práv.Video: Aleš Černý, Seznam Zprávy

 

Reklama

Nová webová aplikace Letecký kalkulátor vašich práv od Evropského spotřebitelského centra poradí, na co máte v konkrétní situaci nárok, když vám aerolinky ztratí kufr, zruší nebo zpozdí let.

Článek

Webový kalkulátor je k dispozici na adrese evropskyspotrebitel.cz/kalkulator a má sloužit k tomu, aby přes něj mohl cestující přímo na letišti zjistit, na co má nárok v případě problémů. Pomocí několika filtrů může získat povědomí o své konkrétní situaci.

Pokud se třeba let z Prahy do Barcelony zpozdí o více než pět hodin, má cestující nárok na občerstvení a náhradu škody ve výši 250 eur v závislosti na času příletu.

Kompenzace celkově se podle legislativy platné v zemích EU, v Norsku a na Islandu v závislosti na délce letu a zpoždění pohybuje právě od 250 až do 600 eur. Podobně kalkulátor informuje i o nárocích v případě zrušeného letu nebo ztracených či zpožděných zavazadel.

„Cestujících se běžně zmocní neklid, když zůstanou na letišti stát před tabulí s nápisem Let zrušen nebo před prázdným pásem, který nepřivezl jejich zavazadlo. Kalkulátor jim ihned pomůže zorientovat se,“ uvádí Ondřej Tichota z české pobočky Evropského spotřebitelského centra (ESC).

Autorem původního kalkulátoru je norské nevládní sdružení chránící práva spotřebitelů Forbrukerrådet, které ho poskytlo síti Evropských spotřebitelských center. Do češtiny je nyní kalkulátor lokalizován díky české pobočce ESC, které působí při České obchodní inspekci.

Podobné informace pro turisty a cestující nabízí i aplikace z dílny ECC-Net Travel právě z dílny Evropského spotřebitelského centra. Ta je všeobecnější a na jednu stranu tak poskytuje více návodů (nejen na letišti, ale i v obchodech či hotelech) nebo překlady základních krizových frází do evropských jazyků.

Na druhou stranu ale nemusí vždy poradit tak konkrétně jako kalkulátor.

Jedna věc je ale udělat si rychle přehled o svých právech a nárocích, druhá potom samotné řešení. „Ideální je ihned se na letišti obrátit na dopravce, který operuje daný let se žádostí o občerstvení či případně ubytování,“ vysvětluje Tichota.

Pokud je problém se zavazadlem, tak by se měl cestující vyhledat příslušnou přepážku a vyžádat si tzv. PIR report. S tím se potom obrátit na dopravce se žádostí o náhradu škody.

V praxi se ale stává, že dopravce nekomunikuje dostatečně nebo se svým povinnostem vyhýbá. „Pak se cestující mohou obrátit na orgány mimosoudního řešení sporů. Pokud jde o zahraniční evropské dopravce, tak pomůže Evropské spotřebitelské centrum. V případě českých dopravců se mohou obrátit na českou obchodní inspekci,“ dodává Tichota.

Reklama

Doporučované