Hlavní obsah

12 ze 14 kamionů mi stojí na hranici. Vláda nás potopila, říká dopravce

Foto: ČTK

Kontroly na hranicích s Německem dopadnou hlavně na kamionové dopravce.

Reklama

Kontroly na česko-německých hranicích komplikují cestu kamionům. Dopravci nemusí zvládnout dodávat zakázky včas a budou mít ztráty. Opatření přišla rychle a společnosti řidičům narychlo sháněly negativní testy.

Článek

Při vstupu do Německa se čeští řidiči kamionů musí nově prokázat negativním testem na koronavirus. Přísnější postoj německých úřadů se dotkne hlavně kamionových dopravců, kteří do země přijíždějí z Česka.

Opatření platí od nedělní půlnoci a už nyní se na hranicích tvoří kolony. Od nedělní desáté hodiny večer vypravila společnost Ponyexpres za zákazníky 14 nových kamionů. „Dvě auta už jsou za kontrolou a zdárně pokračují na cestě do cílových destinací. Zbytek ještě stojí v kolonách a čeká, až na ně přijde řada,“ říká majitel a zakladatel firmy Ponyexpres Milan Sůra.

Pro firmy jako je Ponyexpres to znamená další komplikace nejen na hranicích, ale i se zajištěním negativních testů, které nesmějí být starší než 48 hodin. „Během víkendu se naštěstí podařilo všechny otestovat, ale někteří zaměstnanci museli jet kvůli testům až do Prahy,“ popisuje Sůra, jehož firma sídlí v Chrastavě u Liberce. Dodává, že oznámení přišlo narychlo a bylo složité vše během víkendu zajistit.

Pro firmu znamená testování řidičů organizační i finanční zátěž, neboť testy na koronavirus svým zaměstnancům proplácí.

Omezení mohou mít i širší dopad na společnosti, které jsou na dovozu produktů závislé. „Hlavní náplní mé firmy je dovoz součástek do výroby po celé Evropě,“ říká Sůra. Hlavními partnery Ponyexpresu jsou například automobilky Mercedes, Volvo, Maserati a Volkswagen.

Dopravci zatím nejsou schopní říct, jak vysoké ztráty to pro ně bude znamenat, ale musí s nimi počítat. „Pokud nám auta budou stát, nedodáme ani to, co je plánováno na tento týden. Máme se zákazníky uzavřené dlouhodobé kontrakty, takže se k nim musíme se zbožím dostat, abychom neohrožovali jejich výrobu. Ale může se stát, že všechny zakázky neuspokojíme,“ obává se Sůra.

Podle něj se dopady zdržování na hranicích projeví až v úterý nebo ve středu, až se problémy nakumulují. „Ukáže se, co kde chybí a třeba že to ohrožuje nějakou výrobu. Zatím zákazníci situaci naštěstí chápou, protože jsme tyto komplikace nezpůsobili my,“ uvádí Sůra.

Několikahodinové stání v koloně není nic příjemného ani pro řidiče. „Je to také stresující a deprimující, protože místo své práce řízení kamionu stojí někde na dálnici. V některých momentech mi to připadá až nedůstojné,“ myslí si Sůra.

Nedivím se, že Německo nemá vůči české vládě důvěru

Jediné, co by dopravcům mohlo pomoct, je zrušení opatření na hranicích. „Nedivím se, že Německo nemá vůči české vládě důvěru, když není schopná něco řídit a zorganizovat. Stát pro nás dopravce nic nevyjednal,“ zdůrazňuje Sůra.

Sůrova firma eviduje během druhé vlny pandemie tolik zakázek, že má problém své zákazníky uspokojit. „Nemám žádný volný kamion a žádného volného řidiče,“ popisuje Sůra. Loni v březnu však byla situace horší. Ponyexpres přišel o 90 procent zakázek a většinu aut měl odstavených na parkovišti. Nyní se situace obrátila a jediné, co jeho kamionům stojí v cestě, jsou kontroly na česko-německých hranicích.

Sdružení ČESMAD Bohemia požádalo dopisem českou vládu, aby i nadále jednala s německým protějškem o úlevě pro řidiče kamionů. „Řidič kamionu potká při své cestě za týden jen několik lidí a všude jsou dodržována striktní opatření. Nedává smysl, aby byl jejich vstup do země podmiňován negativním testem,“ uvedl prezident sdružení Josef Melzer.

Reklama

Doporučované