Hlavní obsah

15 sekund stačí. Sociální síť TikTok už objevily i starší ročníky

Foto: Unsplash - Kon Karampelas

TikTok už není jen pro teenagery.

Reklama

TikTok jako vůbec první čínská sociální síť dobývá západní svět. Pomáhají mu v tom karanténní opatření kvůli koronaviru. Aplikace se stala nejstahovanější za jeden kvartál.

Článek

Mezigenerační hráze rozdělily v novém tisíciletí nejen děti od jejich rodičů či prarodičů. Dnes nerozumí třicetiletí dvacetiletým a dvacetiletí náctiletým. V současnosti tuto překážku dokázala přemoci sociální síť TikTok a hodně jí v tom pomohla pandemie koronaviru, všímá si CNN.

Trend popsala umělkyně a influencerka Alana Tsui, která zkusila TikTok poprvé až v karanténě. „Pomyslela jsem si: Jsem v karanténě, nudím se, tak proč to nezkusit?“ popsala Tsui svoji první zkoušku pro CNN. Tsui, jíž je 31 let, přitom ještě před nedlouhou dobou odmítala TikTok jako blbost pro teenagery. A podobný minipříběh by mohly odvyprávět stovky milionů dalších, kteří se za dob koronaviru odhodlali zkusit čínskou sociální síť.

TikTok umožňuje svým uživatelům nahrávat krátká videa, jež posléze sdílejí se svými followery. Pro mnohé lidi se relativně nová sociální síť stala rozptýlením od nepříjemných zpráv současné celosvětové pandemie.

A zapojují se i rodiče tzv. tiktokerů. Hashtag #HappyAtHome měl přimět k většímu zapojení rodičů ve společných videích. TikTok také podporuje vznik živých přenosů z klidných částí světa, například z oázy pro pandy.

Padají rekordy

Nejspíše šlo o krok správným směrem, protože počet stáhnutí v období mezi lednem a březnem přesáhl podle zjištění analytické společnosti Sensor Tower 315 milionů. Dle slov společnosti se tak stala nejstahovanější aplikací za jedno čtvrtletí v dějinách. Celkem má v současnosti TikTok dvě miliardy stažení, což je v porovnání s obdobím před 15 měsíci dvojnásobek.

Trhání rekordů je jednoznačně dobrou zprávou pro vlastníka TikToku, pekingskou start-upovou společnost ByteDance. TikTok je také jedinou čínskou sociální sítí, která přesáhla hranice své země a stala se populární i v západním světě. Přesto aplikace téměř 90 procent z vydělaných 157 milionů dolarů za první čtvrtletí získala v Číně.

Oproti stejnému období se vydělané finance zvýšily o neuvěřitelných 423 procent a o 50 procent oproti minulému kvartálu. První týden únoru byl vůbec pro čínskou verzi TikToku nejsilnějším týdnem vůbec. Uživatelé na sociální síti strávili podle dat analytické společnosti AppAnnie více než tři miliardy hodin, což je téměř o třetinu více, než byl průměrný týden za rok 2019.

Během živých přenosů může uživatel dát dýško svému oblíbenému tiktokerovi. Z každé takové částky si ByteDance bere malý podíl. Nicméně tvůrci aplikace vydělávají hlavně na reklamě, z ní podle odhadů konzultační firmy R3 v minulém roce tržila téměř 20 miliard dolarů.

Budoucnost i po pandemii

„V mnoha kategoriích to předčilo Tencent a Baidu, a stalo se tak hlavní platformou pro reklamy v Číně,“ říká pro CNN Greg Paull, ředitel R3. Zisky tak nadále stoupají.

V dubnu se sociální síť stala třetí nejvýdělečnější neherní aplikací na světě, co se nákupů v aplikaci týče. Více uživatelé zakoupili pouze v aplikacích Tinder a YouTube. TikTok tak předběhl například streamovací služby Netflix i Disney+.

„Bylo to nad Disney+, bylo to nad Netflixem. A to dokázala bez dat z Androidu v Číně,“ říká pro CNN Randy Nelson, analytik ze Sensor Tower. Analytická společnost totiž dokáže získávat data pouze z App storu a Google Play, ten je ale v Číně zakázán.

„Rozhodně si myslím, že TikTok je budoucnost v rámci reklamy a propagace produktů,“ říká influencerka Tsui s tvrzením, že TikTok bude využívat i po skončení pandemie.

Reklama

Doporučované