Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Motoristé sobě mají v sobotu v Olomouci prodiskutovat situaci před volbami. Vedle jednání delegátů se očekává, že představí i svůj program, který má redakce Seznam Zpráv k dispozici. V novinách proklamují, že „umí vyřešit i složité věci“, a lákají potenciální voliče na „levnější život“.
Mluví například o zlevnění cen energií a snížení nákladů na dopravu. Cestou podle nich má být odmítnutí emisních povolenek, „zelených přirážek a ideologických opatření“. Plánují také zavést nulovou daň z přidané hodnoty na léky na předpis.
„Podnikatelům nezvýšíme daně“
Strana pod vedením Petra Macinky v jednotlivých kapitolách popisuje své vize v oblasti zdravotnictví, školství, obrany nebo životního prostředí. Speciální pozornost pak věnuje podnikatelům.
Těm Motoristé například slibují, že nebudou zvedat daně. „Stát má peněz více než dost a musí hlavně začít sám hospodařit úsporně a efektivně,“ prohlašují.
Vedle toho navrhují, aby podnikatelé a firmy do ročního obratu 12-50 milionů ročně odváděli DPH pouze ze zaplacených faktur, rádi by také posunuli hranici pro vstup do režimu DPH ze dvou na pět milionů.
S dovětkem, že podobná změna je podmíněná vyjednáváním v Bruselu. V tomto ohledu Motoristé zjevně sází na fakt, že jsou součástí frakce Patrioti pro Evropu, kterou sdílejí například s hnutím ANO nebo Fideszem maďarského premiéra Viktora Orbána.
Výjimka z EET pro drobné podnikatele
Stručnější verzi programu, který se vedle podnikatelů zaměřuje na řadu oblastí jako zdravotnictví, školství, obranu nebo český průmysl, má ve formě novin obdržet zhruba 5,5 milionu domácností. Vedle toho chtějí zveřejnit i širší verzi, která má pojednávat i o projektu Digitální stát.
Digitalizace veřejné správy ostatně prostupuje celým programem, v čemž se Motoristé do jisté míry rozcházejí i se svým duchovním otcem, exprezidentem Václavem Klausem. Ten dlouhodobě upozorňuje spíše na negativa automatizace a digitalizace.
S digitalizací byli navíc v minulosti nejvíce spjatí Piráti, vůči kterým se Motoristé dlouhodobě vymezují. Na otázku, zda není slibování podobně ambiciózních projektů potenciálně rizikové, pak předseda Macinka redakci odpověděl, že na rozdíl od Pirátů mají v týmu skutečné IT experty. Narážel například na Adama Paclta, šéfa softwarové společnosti IceWarp, který Motoristy sponzoruje a zároveň za ně i kandiduje do Sněmovny.
Ačkoliv se Motoristé několikrát pasovali do role případného vládního partnera hnutí ANO, najdou se v jejich novinách pasáže, se kterými expremiér Andrej Babiš pravděpodobně souhlasit nebude.
„Motoristé sobě nepodporují znovuzavedení povinného systému tzv. elektronické evidence tržeb,“ vymezují se vůči Babišovi, jehož hnutí je podle průzkumů favoritem voleb. Šéf ANO, stejně jako jeho stínová ministryně financí Alena Schillerová, dlouhodobě mluví o tom, že jakmile začnou vládnout, plánují obnovit EET. V takovém případě by ale Motoristé chtěli výjimky pro všechny drobné podnikatele s ročním obratem do pěti milionů.
Vedle toho Motoristé ve svém programu slibují, že do čtyř let dosáhnou vyrovnaného rozpočtu. Docílit ho chtějí zmíněnou digitalizací, sociální reformou nebo seškrtáním „vybraných nepotřebných dotací“ – včetně těch na obnovitelné zdroje či pro nevládní neziskové organizace – nebo sloučením či zrušením právních institucí a omezením provozních výdajů. Například skrze zrušení plošných podpor pro firmy. Podobně jako hnutí ANO chtějí zrušit post ministra pro evropské záležitosti, který vytvořila současná vláda.
Konec inkluze?
Částečně odmítavý postoj k EET ale není jedinou pasáží, která by mohla hnutí ANO potrápit. Lídr Jihočeského kraje Miroslav Krejčí, který je garantem pro oblast školství, například razantně prosazuje konec inkluze na českých školách.
„Děti, které nezvládají normální tempo, musí být vysvobozeny opětovným zřízením speciálních škol či alespoň speciálních tříd,“ navrhují. Tento názor ale dlouhodobě nesdílí stínový ministr školství Robert Plaga. Připouští, že české pojetí inkluze má sice mouchy, rušit by ji ale nechtěl.
„Na plná ústa chci říct, že inkluze zrušit nejde a její myšlenka je naprosto v pořádku,“ řekl například v březnu letošního roku pro iRozhlas. Motoristé v kapitole o školství mimo jiné popisují, že vzdělanost českých dětí se zhoršuje.
Data přitom dramatický propad vzdělanosti nenaznačují – v nejhorším případě mluví o stagnaci. Zároveň ale ukazují, že se české děti lepší v angličtině a vedle látky, kterou musely zvládat předešlé generace, se umí vypořádat i s digitálním prostředím.
Z dat České školní inspekce – kterou mimochodem Motoristé plánují zrušit – také vychází, že čeští žáci v počítačové a informační gramotnosti předčí i vrstevníky ze zahraničí. Lepší výsledky mají pouze děti z Jižní Koreje.
Žádné obchody s Ruskem, dokud bude válka
V čem se ale s hnutím ANO – nebo i SPD – Motoristé shodnou, jsou výdaje na obranu. Popisují, že investice do zbrojení ve výši pět procent HDP, jsou pro Českou republiku nereálné. Maximum prostředků určených na obranu pak musí podle Motoristů směřovat na produkty českého zbrojního průmyslu.
V programu nechybí ani dříve avizovaný návrh na zavedení plošného, dobrovolného, vojenského výcviku. Zároveň také upozorňují na potřebu kvalitní protivzdušné obrany a zajištění ochrany českého kyberprostoru. Vedle toho zmiňují i nutnost setrvání v NATO. Co se Evropské unie týče, Motoristé prý nechtějí usilovat o odchod, ale o její proměnu.
V pasáži o zahraniční politice také deklarují, že „politický dialog a obchodní výměnu České republiky s Ruskem po dobu trvání války na Ukrajině“ vylučují. Stejně tak odmítají dialog s představiteli zemí, jako je KLDR či Bělorusko. „Dlouhodobě pronásledovaná běloruská opozice si podle nás zaslouží podporu a formální kontakty s oficiálními představiteli České republiky,“ píší v programu. V něm také mluví o obnovení spolupráce a dobrých vztahů na úrovni Visegrádské čtyřky.