Hlavní obsah

Do Vídně za dvě hodiny? Experti věří, že stát stavbu rychlotratí nevzdá

Podívejte se na debatu odborníků k vysokorychlostním tratím (VRT).Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

aktualizováno •

Vysokorychlostní tratě by měly v následujících několika letech posílit českou dopravní infrastrukturu. Jak její výstavbu ovlivní současná politická situace a hrozící rozpočtové provizorium? V pořadu Byznys Club tuto otázku

Článek

V Česku probíhají přípravy na výstavbu vysokorychlostních tratí, po kterých budou vlaky jezdit rychlostí až 320 km/h. Cesta z Prahy do Brna by tak měla trvat pouhou hodinu. Nové tratě zároveň umožní napojení na evropskou železniční síť, což zjednoduší cestování do zahraničí – například z Prahy do Vídně by měla cesta trvat přibližně dvě hodiny.

První ucelený úsek vysokorychlostní železnice by měl být uveden do provozu do roku 2035. Financování rozvoje dopravní infrastruktury ale závisí na rozpočtu Ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury. Po nadcházejících sněmovních volbách navíc hrozí rozpočtové provizorium, které by mohlo projekt rychlovlaků ohrozit.

Hosty Byznys Clubu o výstavbě vysokorychlostních železnic v ČR byli:

Pavel Paidar, ředitel Odboru přípravy staveb Správy železnic

Andrea Plišková, vedoucí ateliéru dopravního plánování ve společnosti VALBEK

Jan Sviták, náměstek pro dopravu Libereckého kraje

Budoucnost tuzemských VRT řeší v pořadu Byznys Club oslovení experti. Podle Pavla Paidara by schválení nižšího rozpočtu pro Státní fond dopravní infrastruktury mohlo znamenat pozastavení nebo rozvolnění některých projektových příprav. „Všechny stavby, které byly zahájeny a které se staví, pokračují dál,“ ujišťuje. Omezení by se tedy týkalo těch v projektové přípravě nebo které se teprve mají zadávat. Vše tedy bude podle něj záviset na tom, jak vysoký rozpočet nakonec bude schválený.

„Nedá se asi říct, jestli vydržíme půl roku, rok. Bylo by pro nás fajn mít nějakou částku, se kterou budeme moci pracovat, abychom se tomu mohli přizpůsobit,“ odpovídá Paidar na otázku k možnému rozpočtovému provizoriu. Věří, že k takové situaci nedojde.

Dotknout by se nejistota s rozpočtem mohla například modernizace železniční stanice v Hradci Králové, Paidar ale věří, že se to podaří vyřešit. Podobně situaci vidí i Sviták. „Jsem přesvědčen, že se projekty ve vysoké fázi rozpracovanosti zastavovat nebudou,“ říká s tím, že spíš dojde k přehodnocení prioritizace projektů.

Foto: Svaz podnikatelů ve stavebnictví

Plán propojení krajských měst v Česku.

Pro Liberecký kraj je v současnosti klíčová elektrifikace železniční sítě v regionu. Připouští, že by ale mohlo dojít k jejímu odsunutí v čase. „Myslím, že jakákoli vláda nebo koalice si uvědomuje důležitost budování dopravní infrastruktury,“ míní Jan Sviták.

Plišková připomíná, že posílit regionální infrastrukturu a napojit regiony na plánované vysokorychlostní tratě je důležité pro kraje i z hospodářského hlediska, nejen kvůli zlepšení propojení Česka s okolními zeměmi. Ale i ona připouští, že se některé realizace můžou posunout o pár let. Odložení do vzdálenější budoucnosti ale nevěří. „To bychom opravdu zase zaspali a byli bychom ještě více upozadění,“ říká.

„V tuto chvíli pokyn k zastavení nebo rozvolnění k rozjetým projektům nemáme,“ komentuje současnou situaci. Přiznává ale, že od léta zaznamenává rozvolnění zadávání nových zakázek a vypisování soutěží.

Celkově by projekt VRT mohl vyjít až na bilion korun, odhad ministerstva dopravy činí asi 800 miliard. „Náklady se v čase mění,“ říká Paidar. Nicméně podle něj by mohla být síť dokončená asi v roce 2050. Prvním rychlovlakem by se prý Češi mohli svést už v roce 2032.

Partnerem Byznys Clubu je Svaz podnikatelů ve stavebnictví.

Doporučované