Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Do sedmi let chce být RegioJet Radima Jančury největším dopravcem na železnici. „Jsem o tom přesvědčený, ale musí nám pomoci i Arriva a další konkurenti. Neutrhneme půlku trhu, ale 30–40 procent určitě,“ říká v rozhovoru pro Agendu SZ Byznys Jančura.
Aktuálně má RegioJet podíl sedm procent, České dráhy zhruba osmdesát. Jak ale Jančura říká, to je jen díky starým smlouvám s přímým zadáním. „Z předchozích šesti soutěží Dráhy ani jednou nevyhrály. To ukazuje, jak jsme od sebe diametrálně daleko. Ale je to přirozené. Dominanti typu Českých drah se budou postupně zmenšovat a měli by zlepšit efektivitu, naopak my menší a levní zmolochovatíme,“ dodává Jančura.
Loni jste měli podíl zhruba 7 procent – jak tedy narostete na kýžených 30?
Záleží, jak se to počítá, v délce souprav máme 12procentní podíl, ale i to je pořád nic. Do sedmi let se musí prosoutěžit celá Evropa. Každý rok budou soutěže a my se budeme snažit něco urvat. Věřím tomu.
Když mluvíte o soutěžích – teď jste vyhráli rychlíkovou linku R9 a zhruba za 14 měsíců ji máte začít provozovat. Budete mít včas vlaky od polského dodavatele? Mluví se o zpoždění…
V prosinci příštího roku určitě zahájíme. Je to přímé spojení mezi Jihlavou a Prahou a jsem přesvědčen, že Poláci ty nádherné nízkopodlažní vlaky dodají včas. V případě, že by dodavatel měl zpoždění a všechny jednotky nám nedodal, dáme tam na začátek klasické vlaky, které budou ale i tak kvalitnější, než je dnešní provoz.
Ale zaplatíte pokutu.
V řádech desítek milionů korun, ale s tím jsme v pohodě. Tu bychom vymáhali na dodavateli.
Je to linka za 385 milionů ročně, je to nejvíc, kolik na dotovaných tratích dostanete?
V prosinci zároveň přebíráme celý Ústecký kraj v elektrické trakci. Tam je to asi ještě víc.
Nové soupravy za 20 miliard
Jaký je u vás teď aktuálně poměr komerčních a dotovaných tratí?
Dotovaných tras není opravdu moc. Z Brna do Ostravy, něco z Ústí do Kolína, něco v Ústeckém kraji a pak nám jezdí vlaky po Praze. Bude to ale rychle narůstat. Teď vyrábíme 75 elektrických souprav za 20 miliard korun. Takže minimálně v zadlužení České dráhy rychle doženeme.
Jak budete 20 miliard financovat? Vy vydáváte nové dluhopisy – bude to stačit?
Dluhopisy jsou jen drobky. Vydáváme je za pár miliard, ale úplně po nich zasyčelo, během jediného dne byly pryč. Požadavek trhu byl kolem 4 miliard, my jsme pustili jen miliardu a půl za 7,15 procenta. Jsou to garantované dluhopisy. My to směníme na eura, takže se dostaneme pod 6 procent, což není tak moc. Máme hodně příjmů z eura.
A zbytek tedy bude bankovní financování?
Tohle je na starší vagony – nové vlaky jsou pro banky zelené aktivum s patnáctiletou smlouvou od krajů, nebo státu a tohle banky chtějí. Ty smlouvy s kraji jsou pro ně dostatečnou zárukou.
Když říkáte, že České dráhy doženete v zadlužení, jaké je tedy vaše aktuální zadlužení?
Kolem šesti, sedmi miliard korun.
A teď k tomu přidáváte dalších 20?
Ano.
Předpokládám, že 20 miliard na všechny plány nestačí. Kam až se můžete dál zadlužit?
Principy ekonomiky jsou neúprosné a v nich musíme fungovat. I my, i České dráhy. Poměr zadlužení vůči EBITDĚ je prostě svaté číslo. Teď jsme na čtyřech, máme velmi nízké zadlužení. Musíme tedy generovat zisky, aby nám dovolily se dál zadlužovat. Pokud to přepískneme, tak nás banky za pár let zastaví. Ale to se nestane.
Polský trh je jako Česko před 14 lety
Vy jste v loňském roce hospodařili s tržbami 4,1 miliardy korun. Kolik procent z toho je z Česka, Slovenska, Rakouska, Maďarska a z těch dalších zemí?
Zhruba 80 procent je z Česka. RegioJet byl vyhlášen druhým nejlepším dopravcem Evropy, jezdíme Budapešť, Bratislavu, Košice nebo Polsko, ale to jen malé. Ale na rozdíl od státních drah, které končí na hranicích, jezdíme přeshraničně.
Zmínil jste Polsko. Tam teď chcete posílit…
Ano, už v prosinci rozjíždíme v Polsku obrovský provoz. To, co jsme tady budovali dlouhé roky, musíme tam rozjet do měsíce. Polsko je obrovská země a je to budoucnost železnice.
Chcete být „Ve vatě“?
Zveme na natáčení podcastu Ve vatě: Komu věřit s penězi?
Hosty budou Petr Borkovec (Partners), expert Ve vatě Lukáš Nádvorník a nezávislá finanční poradkyně Michala Janatová. Vstupenky jsou ke koupi zde.

Co všechno budete v Polsku jezdit?
Jedna věc jsou opět nedotované vlaky – konkurence vůči jejich pendolinům. Od roku 2030 se tam pak bude jezdit i na dotovaných trasách a to se budeme snažit také urvat.
Na trase Krakov – Varšava jste teď zlevnili jízdenky na 50 korun. Konkurenční boj?
My jsme získali jízdní řád takzvaně ad hoc. Pendolino tam jezdí za 2,5 hodiny, my za 3,5 hodiny. To je jízdní řád na prd. Abychom vůbec někoho dostali do vlaků, jezdíme také skoro za prd. Souvisí to s tím, že potřebujeme školit posádky – aby se do prosince nabrali a zaškolili lidé. Je to teď spíš takový cirkus.
Každopádně v Polsku teď zažíváme déjà vu. Před 14 lety vstoupil RegioJet jako první dopravce na českou železnici na trase Praha – Ostrava a rok po nás přišel Leo Express. České dráhy tu tehdy operovaly s klasickými IC vlaky a Pendoliny. V tom je Polsko identické. Polské dráhy mají svá Pendolina a IC, přišli jsme my a vzápětí Leo Express.
Budete tedy v Polsku do 21 let největším dopravcem na železnici?
To bych si netroufl, takto bych je neděsil. Moje priorita je v Česku. Uvidíme, co bude v Polsku.
Vlaky do Chorvatska vrátím, ale teď musím soutěžit
Pojďme ještě na vaše vlaky do Chorvatska. Letos nevyjely, nahradily je autobusy. Vrátí se ještě?
Vlaky šly na Ukrajinu, to je funkční byznys. Mé přání ale je, pokud se nám podaří koupit nová lůžka, dát Chorvatsko znovu. Ale to bude horizont pět let.
Proč ne dříve?
Teď jsou prioritou soutěže a potřebujeme utrácet tam, kde se rozděluje trh.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.
















