Článek
Glosu si také můžete poslechnout v audioverzi.
Návrh programového prohlášení vlády ANO-SPD-AUTO (to je oficiální zkratka Motoristů sobě) přináší bod, který zaujal: „Novelizujeme zákon o provozu na pozemních komunikacích tak, aby čistý zisk z provozu městských radarů byl odváděn do Státního fondu dopravní infrastruktury.“
Na první pohled je tu patrný rukopis Motoristů. Záměr je zkopírovaný z jejich volebního programu, ANO tam nic takového nemá. Jde o součást vyprávění o údajné šikaně motoristů, kterou ideologie motopartaje líčí jako jeden z určujících rysů současných temných poměrů v zemi.
Pod nadpisem „Zrušení zbytečných omezení a šikany řidičů“ Motoristé slíbili „bojovat proti šikanóznímu vybírání pokut a zneužívání radarů jako pouhého zdroje příjmů pro obce“. Píší, že odebráním čistého zisku všem obcím by skončila „motivace některých radnic vydělávat na motoristech“.
Stejný příběh a způsob uvažování si po volbách hladce osvojila nastupující vláda, slovy Karla Havlíčka: „Cílem má být to, aby se zvýšila bezpečnost, a nikoli aby se šikanovali řidiči tím, že se na každých pěti stech metrech postaví radar.“
Čili, dohodněme se takto: náš naléhavý problém, na který si je potřeba posvítit ve vládním programu, aby bylo líp, se jmenuje „řidiče šikanují zákeřné radary, ze kterých mají radnice zlatý důl“.
Ano, i takové radary jsou, a pro špatnou pověst obecního měření rychlosti nikdo neudělal víc než bývalé vedení města Varnsdorfu. Ale radary si starostové v drtivé většině nepořizují a zlomyslně nerozmisťují kvůli tomu, aby mohli pohodlně kasírovat. Taková verze, upevňovaná frází o „zlatém dole“, se sice traduje, ale je mimo realitu.
Jestli mají obce „tučné“ příjmy z pokut za rychlost, a to některé mají, tak za prvé proto, že příliš mnoho řidičů porušuje předpisy. A ne díky rafinované šikanózní práci s radary. Jestli bylo dřív slepice, nebo vejce, je banálně nesporné: napřed existují dopravní přestupky ve větším než malém množství. Teprve potom může existovat radar, který se kromě svého základního smyslu - zvýšit kvalitu života mimo automobil - vyplácí svým provozovatelům i finančně.
Mimochodem, instalaci radarů schvaluje policie. Takže jestli tu někdo vidí šikanu, možná pláče na špatné křižovatce. Obec si nemůže nasázet radary jen tak z plezíru, kam uzná za vhodné, ani po Havlíčkových „každých pěti stech metrech“.
Záměr z vládního programu nepřekvapivě zaujal hlavně na radnicích měst, kde radary mají. Nepřekvapivě jsou proti, například proto, že „zlatý důl“ investují i do oprav silnou dopravou namáhaných ulic a silnic, do chodníků, do dalšího zklidnění veřejného prostoru. Do bezpečnosti. A celkem logicky soudí, že když jim zisk z pokut vezme stát, už ho z něj těžko vyrazí zpátky.
Vyhlídky obecní lobby na úspěch jsou ale dobré. Minimálně do komunálních voleb na podzim příštího roku.
AUTO má starostů naprosté minimum, zato mezi kritiky zestátnění „radarového fondu“ je řada místních politiků ANO (a za ANO starostovala i výkonná ředitelka Svazu měst a obcí Radka Vladyková). Očekávatelná Babišova vláda neschválí něco, kvůli čemu by pak její komunální kandidáti krváceli - a tím spíš to neudělá, když s takovým nápadem přišli Turkovi Motoristé.
Čistě teoreticky - s přihlédnutím k tomu, že vláda chce začít platit ze státního spoustu jiných věcí - by Babišův kabinet mohl dokonce zvolit obrácený postup. A říct, že obcím naopak na radary přispěje. Za určitých podmínek, třeba od hustoty provozu 5 tisíc aut denně a do maximálního počtu radarů na počet obyvatel.
Ne že by tohle vláda měla udělat - ale kdyby nebyla pro-motoristická a místo strany Motoristů v ní byla strana Chodců, mělo by to asi tak stejnou logiku jako to, k čemu se v programu chystá.













