Hlavní obsah

Video: Po pražském Karlíně začali jezdit první roboti doručující jídlo

První roboti doručující jídlo v Česku. Jezdit začali na Karlíně.Video: Jan Marek

Česko vstupuje do éry autonomního doručování. Po ulicích v Praze začínají jezdit robotická vozítka s umělou inteligencí, která budou nejdříve doručovat hotovky z fastfoodu, ale mohou přidat i nákupy, a to i v dalších městech.

Článek

Společnost Foodora začala testovat první roboty doručující jídlo v Česku. Zkušební provoz odstartovala v úterý, 2. prosince v pražském Karlíně.

Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Tři až pět vozítek bude nejprve rozvážet objednávky z pobočky McDonald’s na Thámově ulici, a to po dobu přibližně tří měsíců. Až podle výsledků bude firma službu dál rozšiřovat - jak o počet strojů, tak nabídku a zároveň oblasti a města.

„Uvidíme, jak půjde tento pilot. Už i během něj ale můžeme postupně navyšovat počty robotů i partnerů, které už máme. Samozřejmě ale podle výsledků. Už teď jsme v kontaktu s dalšími částmi Prahy a dalším městem, kam potenciálně můžeme expandovat,“ uvedl pro SZ Byznys šéf společnosti Foodora v Česku, Adam Kolesa.

Co dalšího roboti budou rozvážet

V jakém dalším městě nebo městech plánuje vozítka rozšířit, Foodora zatím neřekla. Kromě hotovek ale přidá i celé nákupy, a to nejenom jídla.

„Chceme do toho zařadit co nejširší paletu partnerů, takže kromě McDonald’s, což je ten největší, tam bude i Albert s dovozem potravin, a Dr. Max s léky,“ odhaluje pro Seznam Zprávy šéf české pobočky rozvozové firmy.

Robot vs. kurýr

Do jednoho robotického vozítka se podle Foodory vejdou přibližně tři nákupní tašky a má box pro udržování teploty. Otevírá jej PIN kód, který se zákazníkovi odesílá po vytvoření objednávky.

Šestikolová vozítka jezdí průměrnou rychlostí zhruba tří až čtyř kilometrů za hodinu, což odpovídá lidské chůzi. Maximálně však mohou jet i dvakrát rychleji. Legislativně tak jsou i vedena jako chodci a pohybují se jen po chodníku. Firma proto nepotřebuje ani povolení k provozu, i tak jej však schválila dopravní komise Prahy 8.

Dovážka jídla s roboty je bezemisní, pokryje ale menší oblast než běžný kurýr a jídlo dováží pomaleji. Maximální denní provoz je osm hodin a kapacita deset objednávek v okolí dvou až čtyř kilometrů. Průměrný čas doručení je podle Foodory okolo 27 minut. A náklady jsou podobné jako u kurýra.

„Pro nás to je teď srovnatelné a není vlastně ani cílem tohoto pilotního projektu šetřit. Chceme spíše otestovat provoz, ověřit si, jaký je zájem u zákazníků, na jaké objednávky se to hodí, vychytat případné provozní problémy, a potom se rozhodnout,“ doplňuje generální manažer firmy Adam Kolesa.

Doručování také ze vzduchu

Robotická vozítka přitom nejsou to jediné, co by v Česku mohla Foodora pro dovoz objednávek a rozšíření svých možností testovat.

„V jiných zemích probíhají také piloty s využíváním dronů. Takže jestli toto berete jako roboty, tak to potenciálně do budoucna může být také zajímavá věc k vyzkoušení,“ dodává Kolesa pro SZ Byznys.

Robot se neztratí a nikdo by ho neměl ani poničit

A jak to je s navigací a bezpečností? Roboti mají pro sledování svého okolí 12 kamer, radar i čidla a také umělou inteligenci a strojové učení, které využívají pro uhýbání překážkám. Také v Česku však budou mít dohled operátora, kterého kontaktují, když narazí na nepřehlednou situaci. A jsou vybavená i proti vandalismu.

„Mají alarm, takže pokud se je někdo pokusí otevřít, zvednout, přemístit, tak začne pískat velmi hlasitý alarm, a samozřejmě je tam i velmi přesné sledování polohy, takže každou chvíli víme na centimetry, kde se robot nachází,“ uzavírá Adam Kolesa popis robota a jeho testování pro SZ Byznys.

Kdo začal roboty k doručování využívat jako první

Robotická vozítka si Foodora pronajímá od americké firmy Starship Technologies. A v Česku se testují přitom teprve jako ve třetí zemi. Od letošního března je společnost zkouší ve Švédsku a od září také v Norsku.

Starship Technologies nicméně spolupracuje i s dalšími firmami. V červnu 2023 je v Estonsku začal testovat Bolt Food a od dubna 2018 jako první tyto roboty pro rozvoz používá obchodní řetězec COOP v Anglii.

„Velké společnosti nebo většina z nich spolupracuje právě s tímto dodavatelem. Je to celkem standardní dodavatel robotů - zase tolik jich není, aby bylo z čeho vybírat, takže i my jsme šli ověřenou cestou,“ vysvětluje v úvodní videoreportáži tohoto článku šéf české pobočky Foodora.

Související témata:
Starship Technologies

Doporučované