Hlavní obsah

5 milionů litrů Becherovky. Mělo to být víc, firmě spadl zisk i tržby

Becherovce chyběli turisté i život v barech i restauracích. To se projevilo na tržbách.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Méně vyrobené Becherovky, o 11 procent nižší tržby a ve srovnání s rokem 2019 poloviční zisk. Takto dopadl covidový rok plný omezení na výrobce Becherovky společnost Jan Becher Pernod Ricard.

Článek

Zavřené hospody a bary, příklon k levnějším druhům alkoholu, ale i nedostatek turistů v Česku. To jsou podle šéfové Becherovky hlavní důvody, proč firmě v loňském roce spadl zisk i tržby.

„Prošli jsme si mimořádným rokem. Dlouhá omezení a absence turistického ruchu měly na naše tržby samozřejmě negativní dopad. Náš obrat klesl zhruba o 11 procent,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys generální ředitelka firmy Anna Beriashvili.

Ve finančním roce končícím v červnu likérce Jan Becher Pernod Ricard poklesly tržby o 124 milionů korun – na 1073 milionů korun. Zisk před zdaněním dosáhl výše 122 milionů korun. O rok dříve to bylo 221 milionů.

Becherovka

  • Bylinný likér se podle tradiční, tajné receptury vyrábí od roku 1807. Někdy se „becherovce“ také říká třináctý karlovarský pramen.
  • Karlovarský výrobce je od roku 1997 součástí francouzské skupiny Pernod Ricard, jednoho ze dvou největších výrobců lihovin a vína na světě. Od roku 2001 Francouzi český podnik vlastní zcela.
  • Stěžejním produktem společnosti je světově proslulý bylinný likér Becherovka Original, vyváží se do více než 40 zemí světa.

Největší exportní trhy:

  • 35 % Slovensko
  • 22 % Rusko
  • 17 % Německo

„V kontextu celého roku bych ale naše výsledky hodnotila jako pozitivní. Pandemie změnila vše kolem nás. Naše životy,“ říká Beriashvili s tím, že se konzumace z podniků přesunula do domácností a zejména v začátku pandemie se výrazně zvětšila senzitivita Čechů na cenu a preferovali tak levnější druhy alkoholu - například levnějších druhů vodky.

V loňském roce pak také mírně poklesl objem vyrobené Becherovky. Celkem jí likérka loni připravila 5 milionů litrů. V nepandemickém roce by to bylo zhruba o desetinu více - tedy 5,4 milionu litrů.

Firma 66 procent své produkce vyváží do zahraničí. Tam se jí vloni i přes omezení a covid podařilo objem prodejů mírně navýšit, stejně tak jako prodej importovaných značek, který vzrostl o 4,9 procenta.

Becherovka je společností s více než dvousetletou tradicí. Byla založena v roce 1807 rodinou Becherů, tehdy jako rodinný podnik. Dnes je součástí francouzské společnosti Pernod Ricard. Skupina Pernod vlastní mimo jiné značku vodky Absolut nebo značku koňaku Martell.

Reklama

Doporučované