Hlavní obsah

500 korun za každý balík? Raději odejdeme z Británie, rozhodly Kytary.cz

Foto: Kytary.cz

„Miliarda korun? Letos už to určitě dáme,“ říká spolumajitel e-shopu Kytary.cz Vladimír Myslík.

Reklama

Největší český prodejce hudebních nástrojů Kytary.cz opustil důležitý britský trh. Českému lídru na poli hudebních nástrojů se tam dařilo výborně. Až do brexitu.

Článek

Covidový rok povzbudil tvůrčího ducha. Dominantní e-shop pro muzikanty Kytary.cz podnikatelů Vladimíra Myslíka a Jana Pilse, který v roce 2004 začínal z nuly, se loni přiblížil na dostřel jedné miliardy korun obratu.

Novým rekordem upevnil pozici tuzemského lídra mezi prodejci potřeb pro hudebníky. Společnost Audio Partner, které značka Kytary.cz patří, obratově loni vzrostla o 26 procent na 923 milionů korun. Předloni tržby dosáhly 706 milionů korun. Čistý zisk vzrostl z 20 milionů na zhruba 29 milionů korun, řekl redakci SZ Byznys spolumajitel Vladimír Myslík.

Kytary.cz mají dva velké kamenné obchody v Praze a Brně. V roce 2019 oba generovaly 29 procent celkových tržeb, loni kvůli vládním uzavírkám už jen 18 procent.

E-shop, který začínal právě prodejem kytar, ale dnes nabízí všechny hudební nástroje i vybavení pro zvukaře a do studia, před třemi týdny vstoupil na dva nové trhy – do Holandska a Irska. Kvůli komplikacím spojeným s brexitem však opustil silný britský trh, který se na tržbách podílel deseti procenty.

„Ještě minulý rok jsme byli nadšení, jak se nám tam daří. Úplně to pokazil brexit. V současnosti bohužel vůbec nedává smysl tam něco posílat. Britský trh jsme zastavili,“ řekl Myslík.

Problém nastal kvůli brexitu na konci roku. Každý balík se musel složitě proclívat a zboží se zadrhávalo na hranicích. „Pro každou zásilku je navíc potřeba průvodní celní dokumentaci, která ji prodraží o 500 korun. Zejména levné zboží už se nám tam vůbec nevyplácí posílat,“ vysvětlil.

Export loni tvořil 33 procent obratu firmy, která ve větší míře prodává také v Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a Rumunsku. Británie patřila mezi klíčové trhy.

Utrácelo se za kytary i domácí studia

„Covidový rok“ podle Myslíka nastolil další trendy. Lidé víc nakupují hudební nástroje, a to nehledě na jejich cenu, která roste.

„Možná lidé víc tíhnou k tvoření. Ale spíš si říkáme, že hudebníkům nic jiného nezbývá než si vybavení koupit na internetu, když jsou zavřené kamenné obchody. Možná také lidem zbývá víc peněz,“ uvažuje spolumajitel Kytar.

Více se prodávaly evergreeny, jako jsou kytary, klávesy a bicí. A také veškerá zvuková technika pro domácí i studiové nahrávání – zvukové karty, mikrofony nebo monitory.

Globální zdravotní situace otřásla dodavatelským řetězcem. Na určité zboží – třeba některá piana nebo bicí – si zákazníci počkají týdny i měsíce. Dodavatelé nestíhají a přepisují ceníky. Své si přisadili rejdaři. Přeprava kontejnerem zdražila v jednu chvíli až na trojnásobek, nyní je oproti dlouhodobému průměru zhruba dvakrát dražší.

„Některé položky jsme zdražili o 10-15 procent kvůli navýšení cen dodavateli,“ dodal Myslík. Zákazníky to nijak neodradilo, zdražují totiž všichni. Ceny udává zejména německý gigant Thomann, který je evropským Amazonem v prodeji hudebních nástrojů.

Radost za stovky tisíc

Nad očekávání dobře dopadl minulý rok také pro českého výrobce klavírů a pian Petrof. Loni to vypadalo na katastrofu. V září, bezprostředně po cestě šéfa Senátu Miloše Vystrčila na Tchaj-wan, přišel hradecký podnik v Číně o zakázky za pět milionů korun. Obavy byly oprávněné. Čínský trh je zásadní pro všechny globální výrobce klavírů, kteří to myslí vážně.

„Skončili jsme se ziskem 8 milionů korun při tržbách zhruba 260 milionů korun,“ uvedla pro SZ Byznys Zuzana Ceralová Petrofová. Rok 2019 byl rekordní, firma utržila 310 milionů korun.

Zakázek je teď dost, ale nejsou lidé. Chybí lakýrníci, truhláři a další zaměstnanci, kteří by vyráběli pod značkou Petrof luxusní nábytek, interiéry karavanů, reprobedny nebo akustické panely. Na dráhu výroby nepianových produktů, které mají tvořit až pětinu celého programu, se na konci roku podnik vydal, aby lépe zvládl krizi.

„Lidé už loni měli všeho plné zuby a chtěli začít hrát. Investují do sebevzdělání a dělají si radost, aby zvládli covid. Nemohou jet na dovolenou, ale koupí si hudební nástroj,“ hodnotí uplynulý rok představitelka páté generace rodinné firmy.

Reklama

Doporučované