Hlavní obsah

Adobe vyvíjí umělou inteligenci, která odhalí úpravy Photoshopem

Foto: Shutterstock.com

Adobe se přidává k boji proti dezinformacím.

Reklama

Firma proslavená programem na úpravu fotografií a videí se rozhodla udělat krok tak trochu proti vlastním výtvorům. Vyvíjí umělou inteligenci, která má automaticky poznat, jestli s fotografií bylo manipulováno.

Článek

Slovo „vyphotoshopovat“ se stalo již známým pojmem. Více či méně zdařilé úpravy fotek potkal snad již každý, ať už se jednalo o vtip, vylepšení modelky nebo zavádějící dezinformaci.

A právě firma stojící za programem, který se stal symbolem těchto úprav, se rozhodla jeho funkce rozšířit i o zpětnou kontrolu. Jde o první krok, který Adobe dělá na cestě za efektivnějším odhalováním úprav obrázků, videa, ale i dokumentů.

„Jsme velmi hrdí na to, jaký dopad se povedlo Photoshopu a dalším nástrojům od Adobe udělat po celém světě. Zároveň si však uvědomujeme etický dopad naší technologie,“ uvedla společnost na svém blogu s tím, že falešný obsah je vážný a stále naléhavější problém. Ve spolupráci s vědci z Kalifornské univerzity proto Adobe začalo vyvíjet program, který dokáže poznat, jestli došlo k úpravám digitálních informací.

Zaměřili se zejména na takzvaný „Liquify tool“, nástroj, který je oblíbený pro úpravu obličejů a zobrazovaných emocí. Vytvořili proto neuronovou síť, kterou naučili rozdíly rozpoznávat. Když poté nechali soupeřit lidské dobrovolníky a nový program, výsledky byly jednoznačné. Zatímco člověk měl úspěšnost průměrně okolo 53 %, umělá inteligence dokázala „podvod“ odhalit v 99 % případů.

Adobe také v příspěvku připomněla jeden z velkých nešvarů současné doby, rychlé sdílení emotivních informací bez jejich ověřování. „Představa kouzelného tlačítka, které by změny vrátilo zpátky, je na hony vzdálená realitě,“ uvedl v prohlášení jeden z vědců účastnících se projektu Richard Zhang.

„Žijeme však ve světě, kde je stále těžší věřit digitálním informacím, které přijímáme. Těším se však, až tuto oblast výzkumu hlouběji prozkoumám,“ dodává Zhang.

Reklama

Související témata:

Doporučované