Hlavní obsah

Aerolinkám po celém světě hrozí bankrot. Firmy propouštějí ve velkém

Foto: Profimedia.cz

Na letištích se plošně dezinfikuje.

Reklama

Skandinávské aerolinky SAS bojují s extrémním poklesem poptávky. Důvodem je nový koronavirus a bezpečnostní opatření, která ovlivňují letecký byznys napříč sektorem. V problémech však SAS není sama. Pandemie decimuje letecký sektor křížem krážem po celém světě.

Článek

S platností od dnešnho dne zrušila SAS většinu letů a propustí 90 procent svých zaměstnanců – v konkrétních číslech jde přibližně o 10 tisíc pracovníků. Informaci společnost sdělila v neděli ve Stockholmu.

„Poptávka po letech do a ze Skandinávie a uvnitř Skandinávie víceméně vymizela,“ řekl na tiskové konferenci generální ředitel firmy Rickard Gustafson. „Musíme se přizpůsobit současným okolnostem a počínaje zítřkem (pondělím 16. března, pozn. red.) dočasně pozastavíme velkou část našich operací a výrazně omezíme počet letů v celé naší síti,“ dodal.

Cestovní omezení a klesající poptávka po létání způsobená obavami z nemoci COVID-19, kterou koronavirus vyvolává, tvrdě doléhají na hospodaření leteckých firem po celém světě. Bojují s ním propouštěním, zmrazením náborů nových zaměstnanců, nabídkami předčasných odchodů do důchodu nebo neplaceným volnem.

Někteří odborníci přes letecký průmysl varují dokonce před bankroty aerolinek.

Podle informací agentury Bloomberg mnoho leteckých společností aktuálně bojuje s finančními problémy. Dopravci velmi rychle vyčerpávají hotovostní rezervy kvůli uzemněným letadlům.

Centrum pro letectví CAPA uvedlo, že velké množství dopravců se proto potýká s tzv. technickým bankrotem. „Pokud se má zabránit katastrofě, je třeba koordinovaných opatření ze strany vlády a průmyslu,“ apeluje CAPA.

Bez podpory to nepůjde

Většina největších dopravců ve Spojených státech, Číně a na Středním východě pravděpodobně díky vládní pomoci nebo podpoře svých vlastníků přežije.

O podporu žádají i další aerolinky. Například aliance leteckých dopravců OneWorld, SkyTeam a Star Alliance žádají vlády, aby jim poskytnutím mimořádné podpory pomohly překonat drastický pokles poptávky. Provozovatele letišť pak aliance vyzývají, aby dočasně přehodnotili obchodní politiku a zrušili například poplatky za přistávací práva.

Ničivé ztráty

„Lidský a finanční dopad, který má šíření nemoci COVID-19 na letecký průmysl, je zcela bezprecedentní,“ uvedla ve společném prohlášení ředitelka aliance SkyTeam Kristin Colvileová.

Právě letecké společnosti patří k největším obětem koronaviru. Například australská společnost Qantas Airways odhadla, že pandemie její letošní zisky sníží o 100 až 150 milionů australských dolarů (až 2,3 miliardy korun). Britská regionální letecká společnost Flybe už zkrachovala.

Podle Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu mohou letečtí dopravci letos čelit ztrátám až 113 miliard dolarů.

Stejně jako ve světě mají problémy i letecké společnosti na území Česka, které minulý pátek významně omezilo dopravu.

Letadla v Česku čekají na zemi

Smartwings Group na sklonku začátkem března ohlásila, že zavádí úsporná opatření. Snižuje mzdové náklady, nabízí dočasně zkrácené pracovní úvazky a neplacené volno, zastavila nábor nových zaměstnanců i výcvikové kurzy, odkládá plánované projekty. A přepracovává letové řády.

Na celém světě teď šéfové aerolinek čekají, jaký bude konečný dopad epidemie na jejich byznys. „Zatím se to nedá odhadovat, záleží na tom, jak dlouho bude situace trvat,“ říká spolumajitel finanční skupiny Unimex Group, která Smartwings Group vlastní, Jiří Šimáně.

„Pokud to bude trvat dlouho, mohou dopady překonat SARS. Záleží ale na vývoji nákazy a také na tom, jak na ni budou reagovat politici. Nejhorší je vyvolávání zbytečné paniky,“ dodává Šimáně.

Hlavní hrozbou i pro český letecký byznys je ovšem přízrak příští krize, kterou by nákaza mohla vyvolat.

Reklama

Doporučované