Hlavní obsah

Amazon si hraje se zákazníky, napsal vlivný list. Doporučuje prý zboží, na kterém sám nejvíce vydělá

Foto: ČTK

ilustrační foto.

Reklama

Deník Wall Street Journal popsal, jak společnost Amazon upravila svůj systém pro vyhledávání produktů tak, aby zákazníka upozornil na zboží, které je pro firmu nejziskovější. Deník informovali zaměstnanci, kteří měli na tajném projektu spolupracovat.

Článek

Koncem minulého roku Amazon uvedl do provozu nový tajný algoritmus, která řadí seznam produktů tak, aby se zákazníkovi nejprve zobrazilo zboží nejvíce ziskové pro firmu, místo nejrelevantnějšího nebo nejprodávanějšího produktu, který by se shodoval s vyhledávaným pojmem.

Jakékoli změny vyhledávacího systému Amazonu mohou mít široké důsledky. Jen žebříček nejčastěji nabízených produktů dokáže výrazně ovlivnit prodeje ostatních produktů, které společnost nepopularizuje. Podle analytické firmy Jumpshot je vyhledávací lišta webu nejčastější způsob, jak se američtí nakupující dostávají k online položkám.

Amazon se proti obvinění ohradil. Společnost tvrdí, že k žádným úpravám algoritmu pro vyhledávání nedošlo.

Není to poprvé, co Wall Street Journal odhalil nedostatky společnosti Amazon.

V minulém měsíci deník zveřejnil informaci o tom, že internetový obchod měl na svém webu tisíce výrobků, které nesplňovaly požadavky amerických regulátorů, nebo které svým popisem klamaly zákazníky.

Jednalo se třeba o helmy pro motorkáře, které za sebou neměly bezpečnostní testy, doplňky stravy, které podle Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv obsahovaly nelegálně přivezené léky na předpis, nebo například hračky a léčiva bez nutných varování ohledně rizik pro děti.

Reportéři WSJ našli celkem 4152 problémových produktů, které by podle nich velkoobchodní řetězce do svých prodejen nepustily. Když deník na tato zjištění upozornil společnost, u 57 procent nahlášených položek se změnil popisek, nebo byly nabídky z webu úplně staženy.

Společnost navíc čelí vyšetřování Evropské komise. Ta bude zjišťovat, zda se Amazon chová podle předpisů ve vztahu k obchodníkům, kteří své zboží nabízejí prostřednictvím Amazonu. Pokud zjistí pochybení, může společnosti vyměřit pokutu odpovídající až deseti procentům jeho ročních tržeb a v konečném důsledku firmu přimět ke změně chování.

Amazon uvedl, že bude s vyšetřovateli plně spolupracovat.

Amazon nyní ovládá 36,5 % amerického maloobchodního online prodeje.

Reklama

Související témata:

Doporučované