Hlavní obsah

Američané po nové kampani pálí boty značky Nike. Rasismus, nebo patriotismus?

Foto: twitter/sclancy79

Hořící boty značky Nike na protest proti nové kampani.

Reklama

Sociální sítě zaplavila videa rozzlobených Američanů, kteří pálí oblečení a boty značky Nike. Ta začala spolupracovat mimo jiné s kontroverzním americkým fotbalistou Colinem Kaepernickem.

Článek

Americký sportovní gigant, značka Nike, přišel začátkem týdne s novou kampaní na počest třicetiletého výročí kampaně „Just Do It“. Jednou z tváří se stal i bývalý rozehrávač San Francisca 49ers Colin Kaepernick, který v roce 2016 jako první poklekl při zpěvu státní hymny před zápasem NFL.

Dal tím najevo nesouhlas s policejní brutalitou prováděnou na rasových menšinách. Prezident Donald Trump to ale viděl jinak, tedy jako neúctu k ozbrojeným složkám a americkým státním symbolům. Do kampaně „Take a Knee“ (poklekni) se během loňské sezony zapojila celá řada dalších hráčů, na podzim 2017 dokonce i celé týmy včetně trenérů. Nike nyní použil Kaepernicka do kampaně spolu s heslem: „Věř v něco. I když to znamená, že obětuješ vše.“

Colin Kaepernick se stal tváří reklamní kampaně sportovní značky Nike.Video: Reuters

Reakce lidí je ale neúprosná. Zatímco jeden tábor včetně dalších známých sportovců Kaepernicka a Nike podpořil, druhá část Ameriky se postavila proti a začala na protest této kampaně pálit oblečení a boty značky Nike. Kaepernickovu původní akci - pokleknutí během zpěvu státní hymny - totiž po vzoru prezidenta Trumpa berou jako neúctu k armádě a ozbrojeným složkám.

Twitter: „Nejprve mě NFL nutí zvolit si mezi mým oblíbeným sportem a mou zemí. Zvolil jsem zemi. Teď mě zas Nike nutí zvolit si mezi mými oblíbenými botami a mou zemí. Odkdy je americká vlajka a národní hymna útočná?“

Twitter: „Promiň, Nike, takhle vypadá, když DOOPRAVDY obětujete všechno.“

Uživatel Drinkin_Bros naráží na osobu Pata Tillmana, bývalého hráče Arizony Cardinals, jenž opustil svou profesionální kariéru, aby po útocích z 11. září mohl narukovat do Armády Spojených států. Zúčastnil se několika bojových operací v Iráku a později také v Afghánistánu, kde byl 22. dubna 2004 zastřelen.

Twitter: „Náš zvukař si právě odstřihl značku Nike ze svých ponožek. Bývalý mariňák. Připrav se, Nike, vynásob si tohle milionem.“

Twitter: „Rasisté pálí svoje Nike oblečení. Zajímá mě, jestli vědí, že Nike oficiálně obléká NFL. Poetická spravedlnost v nové kampani Nike „Just Do It“ s Kaepernickem je brilantní!“

Reklama

Doporučované