Hlavní obsah

Amerika nemá do čeho nalévat pivo. Plechovek je nedostatek

Foto: CC0 Public Domain

Ilustrační fotografie.

Reklama

Hliníkové plechovky se v Americe staly nedostatkovým zbožím. Pivovary nemají v čem prodávat alkohol a pozastavují výrobu.

Článek

Kvůli koronaviru a zákazníkům v karanténě změnily pivovary v Americe před nedávnem obchodní taktiku. Pivo, které by za běžných okolností skončilo v sudech v restauracích a barech, posílaly spolu s ostatními nápoji do maloobchodních prodejen. Lidé si pivo místo v zavřených hospodách kupovali v plechovkách v kamenných a internetových obchodech, aby si ho mohli vychutnat alespoň doma.

Jenže nastal malér. Server CNN popsal, že ve Spojených státech byla vysoká poptávka po plechovkách už před pandemií, ale její rozmach se s příchodem ochranných opatření znásobil. To teď působí pivovarským společnostem velké problémy.

Pivovary se za posledních deset let obracejí k pivu v plechu stále častěji. V roce 2010 tento způsob balení představoval 50 procent veškerého prodaného piva v USA, loni to už bylo 60 procent.

„Zásobování plechovkami je velká věc. Zaznamenali jsme delší čekací doby na jejich objednávky a také očekáváme větší nedostatek plechovek v nápojových společnostech,“ uvedl Paul Gatza, viceprezident tamní Asociace pivovarů.

Největší problémy s dodávkami plechovek mají americké pivovary Molson Coors, Brooklyn Brewery a Karl Strauss. Snaží se proto s hliníkovými obaly šetřit.

Společnost Molson Coors v důsledku nedostatku plechovek pozastavila výrobu svých menších značek. „Celá myšlenka spočívá v tom, abychom měli největší dodávku plechovek pro naše největší značky,“ řekl pro CNN mluvčí Molson Coors Adam Collins a vyjádřil také obavy o konkurenceschopnost pivovarů.

Anketa

Z čeho nejraději pijete pivo?
Z půllitru
65,1 %
Z kelímku
1,6 %
Z plechovky
7,2 %
Z láhve
11,7 %
Pivo nepiju
14,4 %
Celkem hlasovalo 1312 čtenářů.

Firma Karl Strauss podnikla podobná úsporná opatření. Musela snížit počet piv, která vyrábí, a oznámila také pauzu ve výrobě sezonních piv na léto. Brooklyn Brewery mezitím zaměřil výrobu jen na své nejprodávanější značky nápoje.

Bezprecedentní poptávka po plechovkách přiměla některé americké výrobce piva, aby podnikli neobvyklý krok. Dovážejí miliony prázdných plechovek ze zahraničí.

Americké výrobny hliníkových obalů se s nedostatkem také snaží bojovat. Nové linky přidávají producenti plechovek jako Ball Corporation v Coloradu a Broomfieldu a firma Crown Holdings v Pensylvánii a Filadelfii. Budují také nová zařízení, ale u těch se předpokládá, že budou v provozu až za rok.

Pivovary však čelí i dalším problémům. Vzhledem k zavřeným hospodám přicházely o konzumenty a stejně jako mnoho dalších odvětví se musely uchýlit k propouštění zaměstnanců. V některých případech musely pivovary dokonce omezit provoz, nebo zavřít úplně.

V roce 2019 bylo v USA uzavřeno celkem 300 pivovarů, jelikož nedokázaly obstát v narůstající konkurenci. Vloni tam totiž přibylo osm tisíc nových producentů piva. Očekávalo se, že v roce 2020 zmizí několik set dalších, ale kvůli koronaviru se jejich úbytek pravděpodobně ještě navýší.

Reklama

Související témata:

Doporučované