Hlavní obsah

Analýza: Rozjely se řetězové maily proti Pirátům a preference klesly

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Předseda Pirátů Ivan Bartoš je častým cílem dezinformací. Věří jim zejména starší lidé.

Reklama

Propad pirátských preferencí v posledních měsících může být ovlivněn ostrou dezinformační kampaní, která se proti nim zdvihla. Naznačuje to analýza Českých elfů.

Článek

Dezinformační kampaň, která běží v řetězových e-mailech a na dezinformačních webech mohla ovlivnit propad volebních preferencí koalice Pirátů s hnutím STAN. Tvrdí to analýza seskupení Čeští elfové, kterou mají Seznam Zprávy k dispozici.

„Data ukazují korelaci mezi negativním zaměřením dezinformační scény na Piráty a poklesem jejich preferencí. Neříká to, že pokles preferencí je zapříčiněn jen tímto, ale že dosud podceňovaná negativní kampaň v kyberprostoru může mít na pokles preferencí alespoň částečný vliv,“ vysvětluje skupina, která se označuje za striktně apolitickou.

Analýza sleduje vývoj volebních preferencí koalice za uplynulý rok, od září 2020. Využívá k tomu metodiku, kterou používají Seznam Zprávy, tedy takzvaný vážený průměr, který se počítá ze všech doposud dostupných průzkumů.

Na časové ose je vidět, že poté, co koalice na přelomu roku dosáhla nejvyšších preferencí a dokonce předstihla hnutí ANO, rychle přibylo dezinformačních mailů zaměřených proti ní.

Zatímco v prosinci 2020, kdy už začaly preference Pirátů výrazně stoupat, byl relativní podíl zachycených mailů s tagem Piráti na sedmi procentech, o měsíc později se zvedl už ke 20 procentům a křivka vyvrcholila v květnu na 25 procentech. A volební preference zaznamenaly pokles.

Foto: Čeští elfové

Analýza Českých elfů.

Autoři analýzy si jako vzorek vybrali ještě server Parlamentní listy. Nárůst článků proti Pirátům kopíroval řetězové maily zhruba s měsíčním zpožděním.

„Byly vybrány jako web s vysokým dosahem a zároveň web, který dle našich analýz má poměrně podstatnou roli z hlediska šíření narativů výhodných pro kremelskou propagandu,“ vysvětlují.

Podle elfů se k řetězovým mailům a dezinformačním médiím připojují i některé politické strany, které vše jen zesilují. „Zahrnuje to radikálně oportunistickou SPD i ‚umírněné‘ hnutí Andreje Babiše. On sám ve své kampani zneužívá narativů, které jiným jazykem sdělují o jeho politických konkurentech dezinformátoři,“ popisuje mluvčí Českých elfů Bohumil Kartous.

„Ve výsledku pozorujeme rozpracovanou dezinformační strategii, která je použitými narativy obdobná proruským dezinformačním kampaním. Útoky jsou často spojovány s narativy ilegální masové migrace, islamizace, zvyšování daní a dalšími,“ popisuje elfí analýza.

Z dat, které elfové nasbírali, dokázali vyčíst také to, že dezinformátoři v posledních měsících částečně změnili strany, které podporují.

„Přibližně ve stejném období dezinformační ekosystém začal místo tradičních malých antisystémových stran masivně podporovat ANO Andreje Babiše,“ naznačují data.

Jak si vede koalice v předvolebním modelu Seznam Zpráv:

Reklama

Doporučované