Hlavní obsah

Antikvariát Knihobot zaznamenal meziročně růst obratu 140 procent

Foto: Jan Lipold

Ilustrační foto.

Reklama

Největší český on-line antikvariát Knihobot.cz zaznamenal loni obrat 18 milionů korun, což je meziroční růst 140 procent. Za prodané knihy vyplatil antikvariát jejich majitelům kolem sedmi milionů korun.

Článek

„Přes Knihobot se vrátilo na trh přes sto tisíc titulů, nejlépe se prodávají moderní tituly,“ informoval za antikvariát František Brož. Průměrná cena prodané knihy byla 140 korun.

„Především mladší generace Čechů přestává rozlišovat mezi novým a použitým zbožím, a díky tomu se bude stírat i rozdíl mezi antikvariátem a knihkupectvím,“ uvedl Dominik Gazdoš, zakladatel Knihobotu. „Doufám, že přispějeme k tomu, aby stále méně hodnotných knížek končilo v takzvaných mrtvých knihovnách, odkud většinou putují již jen jediným směrem - do sběru,“ dodal.

Většinu knih přijatých do komisního prodeje antikvariát prodal do tří měsíců. Mezi nejprodávanějšími tituly byla loni klasická beletrie následovaná pohádkami a životopisy. V počtu nabízených knih se k nim ještě řadí detektivní romány. Mezi nejprodávanějšími knihami se umístily romány Na západní frontě klid, Válka s mloky, Robinson Crusoe, Babička a Saturnin.

V žebříčku Technology Fast 50 CE poradenské společnosti Deloitte se loni antikvariát Knihobot.cz umístil v kategorii vycházejících hvězd středoevropského regionu Rising Stars na 20. místě a jako 9. nejzajímavější český projekt. Následující rok si chce tempo růstu udržet, klíčová bude pro Knihobot.cz další expanze, která by mu umožnila zvýšit počet vykupovaných a nabízených knih, momentálně limitovaný velikostí skladu.

„Stále to bereme tak, že jsme teprve na začátku cesty. Knihobot a obecně celý antikvární trh mají na to dostat se s množstvím prodaných titulů výrazně výš. Dnes do antikvariátů putuje pouhé procento nově vytištěných knih, potenciál je podle nás asi desetinásobný. I proto tento rok cílíme na padesátimilionový obrat. Chceme dále rozvíjet naši síť, rádi bychom otevřeli další dvě pobočky a počet prodaných knih zvedli o 180 procent,“ podotkl Gazdoš.

Knihobot vznikl v roce 2019 jako alternativa k prodejním serverům s použitými knihami i k tradičním knihkupectvím. Uvádí o sobě, že se během dvou let fungování stal jedničkou na českém trhu s použitými knihami.

Z poslední zprávy o českém knižním trhu, kterou vydal Svaz českých knihkupců a nakladatelů, vyplývá, že Češi v roce 2019 utratili za knihy 8,6 miliardy korun včetně DPH, tedy o 300 milionů korun meziročně více. Knihkupci uvádějí, že v období současných protiepidemických opatření nepociťují menší zájem o knihy. Situaci jim ulehčuje internetový obchod. Tržby však výrazně klesly v prodejnách ve velkých obchodních centrech.

Reklama

Doporučované