Hlavní obsah

Apple začal víc chránit data. Facebook a spol. to stálo 10 miliard dolarů

Ilustrační foto.

Reklama

Uživatelé operačního systému iOS mají od dubna možnost si vybrat, jaká data chtějí webům poskytovat. Inzerenti ale nemají radost, protože jim Apple ztížil podnikání a největší sociální platformy přišly o zhruba 10 miliard dolarů.

Článek

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

Společnost Apple v dubnu umožnila svým uživatelům chránit jejich osobní data, která se normálně využívají k personalizovaným reklamám. Aplikace tak musejí nejdříve požádat o povolení sledovat chování uživatelů, které chtějí využívat pro zobrazování „reklam na míru“.

Nová strategie Applu ve druhé polovině roku připravila sítě, jako jsou Facebook, Twitter, YouTube a Snap, o odhadované příjmy ve výši 9,85 miliardy dolarů (přes 217 miliard korun), uvedla to společnost Lotame, která se zabývá reklamními technologiemi.

Celkové vyhodnocování reklam je teď mnohem obtížnější.
Sheryl Sandbergová, provozní ředitelka Facebooku

Změny nejvíce zasáhly Facebook

Většina uživatelů možnost zamítnout sdílení určitých dat využila. Inzerenti tak nevěděli, jak na tyto osoby cílit a na situaci reagovali snížením svých výdajů a přesměrováním svých rozpočtů jinam. Reklamní společnosti se proto rozhodly zaměřit především na uživatele telefonů s operačním systémem Android a na rostoucí reklamní byznys společnosti Apple.

Provozní ředitelka Facebooku Sheryl Sandbergová uvedla, že postoj Applu způsobil, že cílení reklam na sociální síti není příliš přesné. „Našim inzerentům to zvýšilo náklady na dosažení výsledků. Celkové vyhodnocování reklam je teď také mnohem obtížnější,“ uvedla Sandbergová pro deník The Financial Times.

Společnost Lotame odhaduje, že sociální platformy ztratily ve třetím a čtvrtém čtvrtletí 12 procent příjmů, což je přibližně 9,85 miliardy dolarů. Nejvíce zasaženou platformou je Facebook, který podle Erica Seuferta, poradce v oblasti reklamních technologií, přišel zhruba o 8,3 miliardy dolarů. Seufert navíc odhaduje, že ztráty nejsou finální.

V nejhorší pozici se teď nachází Facebook, protože náklady na provozování reklam na jeho platformě dlouhodobě rostou.
Aidan Corbett, výkonný ředitel společnosti Wayflyer

Mike Woosley, provozní ředitel společnosti Lotame, rovněž pro deník The Financial Times potvrdil, že inzerenti nyní dostávají kvůli nastavením na iPhonech méně peněz. Jako příklad uvedl značku pánského spodního prádla, která by za jednu reklamu v hodnotě 5 dolarů zaměřující se na 1000 mužů získala jednoho zákazníka.

„Abyste zasáhli tisíc mužů, musíte reklamu ukázat dvěma tisícům lidem, protože najednou nevíte, kdo je muž a kdo žena,“ řekl Woosley. „A stále máte jen 5 dolarů za všechna zobrazení. Vaše pořizovací náklady se tedy zdvojnásobily a ztracený výnos je 50 procent,“ dodal provozní ředitel společnosti Lotame.

„V nejhorší pozici se teď nachází Facebook, protože náklady na provozování reklam na jeho platformě dlouhodobě rostou,“ řekl pro Financial Times Aidan Corbett, výkonný ředitel společnosti Wayflyer, která nabízí financování začínajícím e-shopům. Podle něj se reklamy vyplácí umisťovat spíše na TikTok, který nabírá na popularitě a reklama je tam mnohem levnější.

Twitter strategie Applu netrápí

Charles Manning, generální ředitel společnosti Kochava, která měří efektivitu mobilního marketingu, řekl, že je špatné si myslet, že by se výdaje na reklamu snižovaly. „Výdaje neklesají, jen se přemisťují. Marketéři utrácejí peníze tam, kde vidí výsledky,“ popsal pro Financial Times.

„Některé z platforem, které byly nejvíce zasaženy, zejména Facebook, musí v důsledku změn nastavení soukromí přehodnotit svůj mechanismus a začít ho budovat od nuly,“ řekl Manning. Podle něj bude sociálním sítím trvat minimálně rok, než se plně přizpůsobí novým opatřením, která mají chránit soukromá data uživatelů.

Nejméně zasaženou sítí je Twitter, který označil zásah ze strany Applu za „skromný“. Twitteru totiž v minulém čtvrtletí vzrostly prodeje reklam o 41 procent. Společnost uvedla, že byla méně ovlivněna zásadami společnosti Apple, protože její reklamy se více spoléhají na kontext a značku než na sledování mobilních návyků spotřebitelů.

Reklama

Doporučované