Hlavní obsah

Argentinská ponorka se naposledy ozvala základně před dvěma týdny, dovnitř vnikla voda

Do hledané argentinské ponorky se dostala vodaVideo: AP

 

Reklama

Na palubu ponorky zřejmě vnikla voda, která způsobila zkrat, a došlo k požáru a poškození baterií. Požár mohl být následně důvodem výbuchu. Podle expertů je šance na přežití posádky téměř nulová.

Článek

Pohřešovaná argentinská ponorka naposledy komunikovala se základnou 15. listopadu kolem deváté ráno, když se nacházela asi 450 kilometrů od jihovýchodního pobřeží Argentiny. Uvedla to argentinská média s tím, že se do ponorky dostala voda, která způsobila zkrat. Dále došlo k požáru a poškození baterií.

Od té doby se po ponorce se 44 lidmi na palubě neúspěšně pátrá. S hledáním pomáhají záchranné týmy více než desítky zemí.

„Mořská voda se dostala do systému ventilace k bateriím číslo 3, způsobila zkrat a požár těchto baterií, které jsou vyřazeny z provozu. Momentálně jsme ponořeni s odděleným okruhem. Žádné zprávy o personálu, budu vás informovat,“ hlásil radiovou komunikací velitel ponorky na základnu. Zprávu v pondělí zveřejnila argentinská televize A24.

Mluvčí námořnictva Enrique Balbi k tomu řekl, že posádka vyřadila jeden okruh a pokračovala v plavbě. Jelikož ale hlásila technické potíže, dostala ze základny pokyn ukončit kontrolu ilegálního lovu a vrátit se nejkratší cestou do přístavu Mar del Plata. Tam už ale nedorazila.

Balbi novinářům též řekl, že požár mohl spotřebovat větší množství vzduchu a že zřejmě na ponorce došlo k implozi. To znamená, že se objekt kvůli nedostatečnému vyrovnání tlaků zhroutí sám do sebe. Jedná se o opak exploze.

Podle expertů je šance na přežití posádky, v níž je i jedna žena, téměř nulová. Za normálních okolností taková ponorka vyplouvá jednou denně na hladinu, aby doplnila vzduch a nabila baterie. Pokud ale byla nucena zůstat pod hladinou, vydržela by posádka se vzduchem podle odhadu expertů maximálně tak deset dní.

Šestašedesát metrů dlouhá a sedm metrů široká ponorka San Juan, vyrobená v roce 1983 v Německu, je z třídy TR-1700 diesel-elektrických útočných ponorek. Je poháněna čtyřmi dieselovými motory, čtyřmi generátory a jedním elektromotorem.

Jde sice o útočnou ponorku vojenského námořnictva, která má i tubusy pro torpéda, bitevní akce se ale nikdy neúčastnila. Mluvčí armády v pondělí uvedl, že ponorka neměla na palubě torpéda.

Do služby argentinské armády byla zapojena v roce 1985, tedy tři roky po válce s Británií o Falklandy. V letech 2007 až 2014 prošla ponorka renovací.

Reklama

Doporučované