Hlavní obsah

Asie má jiné starosti. Český výrobce perliček utrpěl nenávratnou ztrátu

Foto: Seznam Zprávy

Skleněné perličky se vyrábějí ve sklárnách Preciosa Ornela.

Reklama

Českému výrobci skleněných perliček Preciosa Ornela spadly původní plány o čtvrtinu. V tunách dodaného zboží i v korunách. Firma přišla v pandemii o největší trh a ještě se nepodařilo jej obnovit.

Článek

Perličky ze skláren Preciosa Ornela jdou obvykle nejvíc na odbyt v Indii, za posledního půl roku sem ale firma nevyvezla vůbec nic. A to je ztráta, kterou nelze v tomto roce dohnat, upozorňuje obchodní ředitel Preciosy Ornely Petr Puš.

„V Indii se z našich perliček jednak vyrábí tradiční bižuterie pro bohatší klientelu, a dále jdou z Indie do exportu. Takto se dostávají k luxusním značkám jako Gucci nebo Valentino. Víme, že je našívají do oděvů,“ popisuje dopady ztrát.

Se zmíněnými módními domy ve firmě napřímo nepracují. „Když nás osloví, nebavíme se s nimi. Módní značky chtějí zítra dodat 20 deka tam a tam, ale my dodáváme tři tuny ročně. Odkazujeme je na naše dealery, třeba právě ty v Indii. Jinak musíme říct: bude to 10 tisíc dolarů za zásilku a počkáte si rok, to jsou naše dodací lhůty. My tyto značky nechceme a oni nechtějí nás, byl by to jen průšvih,“ říká muž, který za firmu cestuje po celém světě už téměř 30 let.

Jarní karanténa zastavila dopravu kontejnerů a nastavila velké administrativní překážky. Zpět do pohybu se všechno dává jen velmi pomalu.

„V září jsme expedovali prvních šest kontejnerů, ale náš další významný trh Nepál vypadá, že úplně vychladl. Jedna z nejchudších zemí na světě, nejezdí tam turisté, lidé nesmí ani na tržiště. Země se úplně kousla, netočí se peníze, centrální banka šetří na nákup zdravotnického materiálu a nezbytné věci, na perličky teď opravdu není doba,“ uznává obchodní šéf Preciosy Ornely.

Preciosa Ornela

Součást Preciosa Group.

Perličky prodává v 80 zemích na pěti kontinentech.

V Desné se vyrábí technické sklo a sklářské polotovary, v obci Zásada pak probíhá barvení, balení a export.

Historie českých perliček sahá až do 16. století, kdy se ve městě Mšeno na severu Čech rozhořela první sklářská pec.

Firma uzpůsobila provoz, aby nemusela propouštět. Ze sedmi set padesáti zaměstnanců se rozloučila se dvěma desítkami lidí, s těmi, kteří pracovali na dobu určitou. Zavedla čtyřdenní pracovní týden a začala víc šetřit. Přesto se druhé vlny pandemie nebojí.

„Máme neustále stovky zakázek z celého světa, tento měsíc budeme expedovat 250 tun perliček. Druhé vlny se nebojím. Já se nebojím už asi ničeho, my jen čekáme, co bude,“ řekl Seznam Zprávy Petr Puš.

Perel firma ročně vyrobí čtyři tisíce tun. Letos očekávají obrat zhruba 75–80 procent oproti plánům. Za poslední fiskální rok utržili kolem 800 milionů.

Reklama

Doporučované