Hlavní obsah

Ať splašky tečou do řek, povolili britští poslanci. Teď těžce vysvětlují proč

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie.

Reklama

Britští poslanci se snaží vysvětlit, proč minulý týden nepodpořili opatření proti vypouštění splašků do řek. Čelí kritice opozice, veřejnosti a dokonce i členů vládní strany, píše BBC.

Článek

Návrh na schválení dodatku britského zákona na ochranu přírody minulý týden britští poslanci odmítli v poměru 265 proti 202. Na stranu opozice, která návrh podporuje, se přidalo i 22 rebelujících konzervativců. Dodatek měl utnout stávající pravidla, podle kterých firmy spravující kanalizaci a vohohospodářské služby mohou legálně vypouštět splašky do řek ve „výjimečných případech, jako je například dlouho trvající silný déšť“.

Tato pojistka před vyplavením odpadních vod na ulice nebo přímo do domů je podle podporovatelů dodatku zákona nepřípustná, protože je využívána až příliš často.

Kritické reakce na rozhodnutí poslanců posiluje i současná nálada v Británii vyplývající ze skutečnosti, že se tam od neděle sjedou lídři států z celého světa k jednání na zásadním klimatickém summitu COP26. Kritici mluví o tom, že „Spojené království se chystá poučovat svět“ o zeleném přístupu, zatímco znečišťuje vlastní řeky.

„Poučujeme zbytek planety o klimatické změně, ale ve skutečnosti není jediná řeka v Anglii, která by prospívala z hlediska zdravého životního prostředí,“ cituje BBC aktivistu a známého zpěváka Fergala Sharkeyho, který bojuje za čisté řeky.

Rebel z řad konzervativců Huw Merrinman, který hlasoval proti většině vlastní strany, se nechal slyšet, že doufá ve změnu názoru svých straníků. Dosavadně schválený vládní návrh na zlepšení situace s čistotou řek podle něj „není dostatečný“. Nutnost vypouštět splašky do moře v případě silných dešťů označil za „naprosto šokující“.

Dosavadní opatření jsou dostačující, míní vláda

Vládní agentura na ochranu přírody Environment Agency tento systém označila za nezbytnou součást současných kanalizačních systémů, který není sám o sobě vadný. Za „nepřijatelné“ naopak vláda označila množství odpadních vod, které společnosti do řek tímto způsobem nechají protéct.

Foto: Profimedia.cz

„Prozatím nechoďte do vody,“ stojí na ceduli na pláži ve městě Southend-on-Sea nedaleko od ústí Temže do moře. Fotka z 24. října.

„Vyjádřili jsme se jasně, že společnosti musí prioritně výrazně snížit výpusť splašků po vydatných srážkách,“ uvedla vláda v prohlášení s tím, že by to mělo k vyřešení problému stačit. „Pokud nedojde k výraznému zlepšení, nebudeme váhat s akcí zahrnující nová opatření směřující přímo na společnosti v rámci zákona o ochraně přírody“.

Vláda rozhodla do boje se znečištěním řek investovat tři miliardy liber a „očekává výsledky“. Nová již schválená opatření zahrnují povětšinou povinnost firem začít detailně hlásit množství vypuštěných splašků, podrobně ho monitorovat a „zlepšit jejich plánování“.

Podle odpůrců dodatku je plán nereálně drahý

Podle konzervativce Johna Howella, který byl proti, návrh není realistický v ohledu ke stáří kanalizace a hrozbě potenciálních problémů pro byznys i domácnosti.

Podobně se na to dívá i jeho kolegyně Julie Marsonová, podle níž „je kolem věci hodně špatných informací“. Plán na novou kanalizační infrastrukturu je podle ní navíc nekonkrétní a odhadovaná cena mezi 150 až 650 miliardami liber tak vysoká, že by se na ní museli z velké části podílet daňoví poplatníci.

Podle další poslankyně Fay Jonesové návrh přímo „nutí daňové poplatníky zaplatit 600 miliard za překopání kanalizačního systému z viktoriánského období“. Vláda podle ní navíc na snižování vypouštění splašků „už pracuje“.

Situaci komplikuje nedostatek čistících chemikálií

Nevyčištěnou vodu s lidským odpadem do řek jen v Anglii podle dat Environment Agency společnosti vypustily za minulý rok celkem čtyřistatisíckrát.

Podle BBC tak do řek za rok 2020 proudil odpad v souhrnu po tři miliony hodin.

Kritiku odmítnutí dodatku navíc posílilo nedávné vládní prohlášení, které firmám povoluje splašky vypouštět i z důvodu nedostatku přípravků na čištění. Povolení bylo oznámeno před víc jak měsícem z důvodu krize způsobené nedostatkem řidičů kamionů v zemi.

Reklama

Doporučované