Hlavní obsah

Dopravce Dodo: přicházíme o miliony, doprava musí zdražit

Martin Marek šéfuje firmě DoDo v Česku a na Slovensku. Nárůst cen pohonných hmot firmu stojí miliony. Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Ceny pohonných hmot rostou o více než korunu denně. Dopravci a přepravci na to nestíhají ani reagovat a tratí miliony korun měsíčně. Šéf přepravce Dodo Martin Marek říká, že ceny musí stoupnout nejméně o 15 procent.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

V roce 2020 se Dodo stalo nejrychleji rostoucí českou firmou v soutěži Deloitte Fast 50 a ani letos rozhodně nebrzdí. Pro letošní rok plánuje firma více než zdvojnásobit svůj obrat na 2,5 miliardy korun a otevřít nové země. Teď však stejně jako další dopravci a přepravci bojuje s nekontrolovatelným nárůstem cen benzinu, nafty a CNG.

Firma se sice snaží proti zvýšení cen bojovat moderními technologiemi a novým systémem logistiky, i tak však nejspíš bude muset ceny svým zákazníkům zvýšit. U těch s dlouhodobými smlouvami to totiž zatím neudělala, což Dodo měsíčně připravuje o miliony korun.

„Ten nárůst směrem do provozu je v milionech korun měsíčně. Takže bych si troufl říct, že ten nárůst (na straně klienta) by mohl být 15 procent,“ říká v rozhovoru pro Agendu SZ Byznys Martin Marek, ředitel Dodo pro Česko a Slovensko s tím, že problém vysokých cen pohonných hmot teď řeší v celé Evropě.

„Zítra k tomu máme i krizový výbor, kde bude řešit naše kompletní portfolio klientů a zemí,“ dodává Marek.

Ceny pohonných hmot teď rostou až o dvě koruny za den, jak v takový moment funguje přepravní a logistická společnost? Promítáte to okamžitě do cen zákazníkům?

Je to opravdu velká výzva. Ta dynamika růstu cen ze dne na den je extrémní. My každopádně máme s našimi dodavateli i dlouhodobější kontrakty, takže se to snažíme vykrývat. To zdražení je ale skokové a my teď velice pečlivě zvažujeme, jak k tomu přistoupit. Existuje více scénářů.

Jaké?

Můžeme samozřejmě ceny promítnout směrem k našim klientům, což za nás není ta nejpreferovanější varianta. Na druhou stranu to ale nemůžu vyloučit. Snažíme se k tomu přistoupit i přes naši logistickou platformu, která je hodně datově orientovaná a startujeme nové koncepty, jako je třeba zónová logistika. Od ní si slibujeme větší efektivitu, která by cenu jedné objednávky pro klienta naopak snižovala.

Takže proti drahému benzinu a naftě bojujete moderními technologiemi?

Přesně tak. Snažíme se také o elektromobilitu. Tento rok jsme chtěli jen pilotovat, tedy zkoušet, a možná bude i tento trend u nás akcelerován.

Takže teď ve velkém nakupujete elektromobily?

Nechci říct, že nakupujeme. Spíš testujeme, pilotujeme a pronajímáme.

Vrátím se zpět k cenám benzinu a nafty. Říkal jste, že některé kontrakty se zákazníky jsou dlouhodobé. Tam ceny teď nemůžete navýšit?

Máme smlouvy postavené tak, že zahrnují tři základní složky. Cenu práce, tržní inflaci a samozřejmě i cenu pohonných hmot. Když to řeknu jednoduše, máme nastavené určité „otočky smluv“. Jsou na určité časové bázi a v této „otočce“ pak vyjednáváme v rámci nových cen v tomto zmíněném trojpilíři.

15 procent nárůst

A už jste do těch otoček zvládli promítnout to zvýšení cen pohonných hmot, nebo vás ta otočka teprve čeká?

Čekala by nás. My už jsme ale oslovili partnery s tím, že jednáme o možném předběhnutí této otočky.

Kolik vás to, že jste ceny zatím nenavýšili, teď vlastně měsíčně stojí?

Ročně to je vyčísleno na nižší desítky milionů, měsíčně na nižší jednotky milionů. Ten dopad je opravdu velký. Každopádně si nemyslím, že by to bylo něco, co by naši společnost položilo. Ta už je vybudovaná na dostatečně silných pilířích.

Přesto si myslím, že o miliony měsíčně přicházet nechcete.

Přesně tak.

O kolik tedy doprava musí zdražit?

Nedá se to říci takto jednoduše – liší se to podle jednotlivých kanálů, které provozujeme. Navíc je naše flotila různorodá. Někde je CNG, někde převažují diesel a benzin. Každopádně zhruba 70 procent naší flotily je CNG a právě to teď podražilo naprosto nejvíc.

A v průměru? O kolik musíte navýšit ceny?

Ptáte se per kilometr, nebo per objednávka?

Ptám se per jakákoliv údaj, který ukáže, o kolik klienti zaplatí víc.

Použil bych to, co už jsem řekl, ten nárůst je v milionech korun měsíčně. Takže bych si troufl říct, že ten nárůst na straně klienta by mohl být 15 procent.

Umíte si představit, že ceny porostou tímto tempem dál? Že to za chvílí nebude 50, ale 70 korun za litr?

V tomto jsem pořád optimističtější. Nemyslím si, že bychom tuto cenu atakovali. Samozřejmě to lze ale jen těžko předvídat. Nemyslím si, že to bude 70 korun. Už i vláda zasedala a udělala například opatření ohledně přimíchávání biosložky.

Myslíte si, že to stačí, že to je řešení?

Bylo to řešení úspory jedné koruny na ceně benzinu a nafty. Každopádně očekáváme, že vláda dál bude toto téma řešit.

600 aut pro Česko každý den

Kolik vlastně dnes v Česku denně využíváte aut, kolik máte denních rozvozů a kdo jsou vaši nejčastější zákazníci?

V tuto chvíli čítá naše flotila 1250 vozidel. Na území Česka je to zhruba 600 aut, které jsou každý den v provozu. Rozvážíme potraviny, máme expresní rozvoz – tedy často doručování fastfoodových věcí a samozřejmě se zabýváme i rozvozem, jako je třeba elektro a další zboží.

Dotýká se vás teď válka na Ukrajině i tím, že vám chybí řidiči, kteří museli odjet zpět do vlasti?

Ne, to se nás netýká. Situaci jsme prověřovali, ale nemáme jediný potvrzený případ člověka z Ukrajiny, který by musel narukovat nebo se relokovat zpět. Ve valné většině už mají české občanství. Nutno však říci, že i to procento ukrajinských pracovníků u nás není tak vysoké jako třeba jinde.

Vy nejste jen v Česku. Působíte v Polsku, na Slovensku, Maďarsku, Bulharsku – jak to vypadá s německým a rakouským trhem?

V Německu už jsme, teď jsme tam otevřeli i druhé město a poslední čísla, objednávky i generovaný obrat, ukazují, že co se týká dynamiky růstu, jde o naši hvězdu. Rakousko je naše pilotní země pro tento rok. Chceme tam akvírovat nové klienty a jsme s nimi v jednání.

Plánujete i další země?

Bavíme se o jižních zemích Evropské unie. Zatím jsme stále v jednání a očekávám, že bychom tam možná mohli jít ve třetím až čtvrtém kvartálu tohoto roku.

Jak se zahraničí podílí na vašem obratu?

V tomto byl pro nás zlomový minulý rok. Zatím Česko a Slovensko stále drží primát v počtu objednávek i obratu. Díky aktivitám v Polsku a zejména v Německu se to ale pomalu začíná přelévat. Jsme za to rádi. Našim hlavním cílem je diverzifikovat pilíře příjmů.

Řešíte teď vysoké ceny benzinu a nafty všude?

Teď to řešíme napříč všemi zeměmi. Zítra k tomu máme i krizový výbor, kde bude řešit naše kompletní portfolio klientů a zemí.

Letos čekáme 2,5 miliardy

Jak vlastně dopadl loňský rok? Vy jste v roce 2021 cílili s obratem na miliardu, dosáhli jste jí?

My jsme se jedné miliardě přiblížili. Pro tento rok si klademe ještě ambicióznější cíl – 2,5 miliardy na úrovni obratu. Tedy opět nárůst o více než sto procent.

Ten růst bude táhnout zahraničí? A bude i v Česku stále růst poptávka, nebo tak, jak mizí covid, ten dramatický růst zpomalí?

Určitě bude hlavním zdrojem dynamiky růst v zahraničí. Česká republika ale nezaostává. Máme i nové klienty a opravdu si od Česka slibujeme mnohé. Je to pro nás stále naše centrála. Hlavní místo, místo, kde jsme startovali a je to pro nás i jakýsi inkubátor nových konceptů. Ať už je to franšízový model, nebo právě zónová logistika, kterou jsem zmiňoval. Naše strategie je potvrdit koncept pro Česko, Slovensko a rolovat ho dál.

Reklama

Doporučované