Hlavní obsah

Půjčuje karavany a má jasno: Když se konflikt přiblíží, jdeme na jih

Pusťte si pořad Agenda s Lukášem Janouškem, majitelem Campiri.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Jak ovlivní válka na Ukrajině a rostoucí ceny pohonných hmot individuální cestování? Sledujte pořad Agenda každý všední den na Seznam Zprávách. Dnes s šéfem internetové platformy na půjčování karavanů Campiri Lukášem Janouškem.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Pohonné hmoty jsou nebývale drahé. Větší vliv než drahá nafta však měla na karavanink celková nejistota po vypuknutí války.

„Když se podíváme na celkovou cenu zápůjčky, navýšení ceny paliv se tu promítá v řádu jednotek procent,“ uvedl v pořadu Agenda SZ Byznys Lukáš Janoušek, zakladatel a majitel online platformy na sdílení karavanů Campiri.

Přesto konflikt na Ukrajině připravil firmu dosud o čtvrtinu plánovaného březnového byznysu.

Cítíte nějaké dopady rusko-ukrajinského konfliktu na svůj byznys?

Jakékoli dopady na náš byznys nejsou tak hrozné jako ta tragédie, která se na Ukrajině odehrává. Můj velký obdiv patří ukrajinským obyvatelům, kteří statečně a s velkým odhodláním brání svou zemi i naši svobodu.

Když se vrátím k vaší otázce, pocítili jsme dopady, hlavně na začátku toho konfliktu. Hned jak válka vypukla, spadla poptávka. Lidé nevěděli, co bude, a cestování nebylo tou největší prioritou. Nicméně v posledním týdnu už se zase poptávka zvedá a dostává se na původní úroveň.

O kolik poptávka na počátku spadla? Rušily se rezervace?

Nerušily, spíš lidé rezervace nedokončovali a neposílali poptávky. V prvních týdnech to spadlo o vyšší desítky procent. Když odhadnu celý výsledek za březen oproti plánu, bude to o 20 až 25 procent méně.

Hrála roli tedy spíš nejistota než to, že jsou vysoké ceny pohonných hmot?

Určitě. Spíš šok a nejistota z toho, co ta situace přinese.

A brání ceny paliv lidem cestovat karavanem nebo obytným vozem?

Obecně rostoucí ceny pohonných hmot určitě mají vliv na rozhodování. Ale u karavanů je velká výhoda, že si člověk může volit, jak daleko pojede. To, kolik utratí za pohonné hmoty, záleží na tom, do jaké destinace se vydá.

Nepociťujeme, že by rostoucí ceny pohonných hmot měly velký vliv na pokles zájmu. Navíc když se podíváme na celkovou cenu zápůjčky, navýšení ceny paliv se tu promítá v řádu jednotek procent.

Máte povědomí o tom, kolik procent tvoří lidé, kteří opravdu hodně cestují a mají spoustu zastávek, a ti, kteří to „zapíchnou“ někde v kempu?

Spousta lidí by chtěla neomezené kilometry a neomezené nájezdy. Ale dle dat vidíme, že to, co půjčovny standardně nabízejí, tedy 200 až 300 kilometrů na den, drtivé většině lidí stačí. Během týdenní dovolené, kdy limit může být 2 000 až 2 100 kilometrů, v průměru zákazníci najedou kolem 1 000 kilometrů.

Většinou se drží poblíž, dlouhých cest na jih Španělska nebo někam do severských zemí je výrazná menšina.

Lukáš Janoušek

  • Podnikatel a investor, který v minulosti vybudoval několik projektů zejména v telco a fintech odvětvích.
  • Začínal jako marketér v Red Bullu, vedl komunikační agenturu, založil a prodal několik start-upů, z nichž největší – virtuálního operátora Gorila Mobil – prodal do vlastnictví O2.
  • Byl rovněž akcionářem a marketingovým ředitelem ve fintechu Twisto.
  • V roce 2021 spoluzaložil platformu na sdílení obytných vozů a kempink Campiri, se kterou po roce provozu dosáhl obratu 20 milionů korun.

Je rozdíl mezi vnímáním aktuální situace v Česku a v jiných zemích, kde působíte? Což jsou Polsko a Řecko.

Rozdíly pozorujeme. Když jsem mluvil o celkovém poklesu poptávky o 25 procent, který odhadujeme za březen, většina z toho je kvůli Polsku. To přímo sousedí s Ukrajinou a mají tam mnohem víc uprchlíků. Je to tam mnohem intenzivnější téma, ten pokles jsme tam viděli větší a delší.

V Česku se situace začala dostávat na původní trajektorii výrazně rychleji.

Co se týče Řecka, tím, že je to od konfliktu relativně daleko, ten efekt byl skoro nulový. Třeba spoluzakladatel Campiri se momentálně pohybuje v USA a tam téma lidé vnímají, vědí, o co jde, ale na běžný život to nemá vliv.

Čerstvě jste vstoupili i na slovenský trh. Předpokládám, že jste to nějakou dobu plánovali, ale načasování vyšlo tak, jak vyšlo. Jak to hodnotíte? Slovensko leží hned vedle země, kde se válčí, bude to tam mít na váš byznys nějaký vliv?

Zatím ne. Vstoupit na Slovensko pro nás bylo strategické rozhodnutí, které jsme plánovali dlouhé měsíce dopředu. Bohužel se stalo, co se stalo, nicméně rozhodli jsme se v původním plánu dál pokračovat. Naše výhoda je, že jsme primárně online služba, takže spoustu věcí dokážeme dělat na dálku. Jako start-up dokážeme být také velmi flexibilní.

Spustili jsme první aktivity, začínáme nabírat první partnery, první půjčovny a budeme spouštět první kampaně. Reálný start očekáváme do jednoho měsíce. V příštích třech měsících se ukáže, jaký případný vliv může situace na Ukrajině na náš byznys na Slovensku mít. I jaký potenciál tam pro Campiri je.

Jak vidíte budoucnost svého byznysu v horizontu roku až dvou ve světle aktuálních událostí? Vypadá to, že ještě nějakou dobu lépe nebude…

Hodně záleží na dalším vývoji situace. Máme zpracované tři scénáře A, B, C. Scénář A je nejlepší: pokud situace nebude horší než nyní, jsem optimista. Pokračujeme dál v našem původním plánu včetně regionálního zacílení. Viděli jsme už teď, když se udělalo hezčí počasí a byl velký karavanistický trh, kde bylo narváno, že zájem lidí pořád je a roste. I v kontextu našich výsledků pořád meziročně výrazně rosteme.

Pokud by se situace měla vyostřovat nebo by se konflikt měl rozšířit i do našeho regionu, museli bychom adekvátně reagovat.

Což konkrétně znamená?

Máme nějaké aktivity v Řecku, plánujeme otevřít pobočku v jižním Španělsku. Urychlili bychom tedy naše aktivity v zónách, které jsou od konfliktu dál.

Takže byste se oddalovali od Ruska a Ukrajiny.

Ano.

A tlumili byste své aktivity tady?

To je scénář C. Kdyby priority lidí byly jiné než dnes, nikdo by neměl na cestování myšlenky. Ale k tomu, pevně doufám, nedojde.

Campiri

  • Jde o internetovou platformu na sdílení karavanů, která nabízí více než 300 vozů s cílem zpřístupnit karavanink komukoliv a v jakékoliv roční době.
  • Vedle pronájmů obytných aut od přímých majitelů i půjčoven nyní spustila i investorskou část.
  • Působí také v Polsku, na Slovensku nebo v Řecku. V příštích letech cílí na východní a jižní Evropu.

Jaké jsou jiné aktuální trendy v karavaninku? Pronajímají si lidé obytňáky a karavany na to, aby v nich měli home office, aby mohli pracovat na dálku?

Karavanink je obecně trendem v cestování jako takovém. Už několik let zájem o něj kontinuálně roste. A část toho zájmu je tažena mladšími generacemi, které jsou zvyklé pracovat na dálku. Akceleroval to covid. Není problém připojit se přes videoplatformu a být s týmem v kontaktu a zároveň si užívat cestování v obytném voze.

Mění se skladba zákazníků, nastupují mladší. A tím pádem se mění i popularita jednotlivých karavanů. Pár let zpátky to bylo zejména o těch největších autech s alkovnou (zvýšená část nad kabinou obytného vozu, pozn. red). Nyní nejrychleji roste segment vestaveb. Což jsou méně nápadná menší auta. Pro dva lidi i třeba s menším dítětem to bohatě stačí. Toto je určitě velký trend.

Celý rozhovor si můžete pustit v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované