Hlavní obsah

Turistům z Německa zatím zdražení nevadí. To budou řešit spíše Slováci

Hostem Agendy SZ Byznys je Jaroslav Pešta, majitel agentury Private Prague Guide.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Do Česka teď jezdí nejčastěji turisté z Německa, a ti zdražování služeb tolik neřeší. „Z hlediska objednávek jsme ale stále na polovině předcovidových čísel,“ říká Jaroslav Pešta, majitel agentury na průvodcovské služby.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Cestovní ruch v Praze ožívá. Oproti loňskému jaru přijelo do Česka devětkrát více turistů. Nejčastěji pak Němci, ti tvoří téměř pětinu všech cizinců. Ale také ze Slovenska, Velké Británie a Spojených států.

„Skupiny, které ale utrácejí nejvíce, tento rok nepřijedou,“ uvedl v Agendě SZ Byznys Jaroslav Pešta, majitel agentury Private Prague Guide a naráží na to, že letos pražským obchodníkům budou chybět Rusové a také Číňané. Právě oni přitom ve statistikách útrat nejen za služby, ale i luxusní zboží v minulých letech vedli.

V Německu, ve Velké Británii i v USA stojí služby ještě víc, ceny možná začnou spíše řešit turisté ze Slovenska.
Jaroslav Pešta, Private Prague Guide

„Největší skupinou turistů jsou teď Němci a jak víme, mají trojnásobné platy oproti nám, takže tam si myslím, že útrata neubude,“ říká s tím, že zdražování stravovacích služeb tolik neřeší. „V Německu, v Británii i v USA stojí služby ještě víc, ceny možná začnou spíše řešit turisté ze Slovenska,“ říká muž, který se už řadu let specializuje na komentované prohlídky po hlavním městě a další služby v regionech.

„Častěji než v předchozích letech si vyzvedáváme hosty v hotelích, v apartmánech mnohem méně, a i pobyty jsou delší, v průměru tři noci. Já si to vysvětluji tím, že je to dáno skladbou turistů, protože před covidem sem jezdilo více mimoevropských turistů, kteří chtěli navštívit větší kus Evropy. Spolu s Prahou chtěli vidět také Vídeň, Budapešť, to znamená, že jim pak na Česko zbylo méně dní,“ říká Pešta.

Zatímco španělsky hovořící klienti tak rádi jedou na výlet do Karlových Varů, turisté z Ameriky si spíše vyberou Český Krumlov, Kutnou Horu nebo Terezín. Podle Peštových zkušeností také ještě přetrvává další pandemický trend, a to menší skupiny a zájem o privátní průvodcovské služby.

Procházka Prahou u obrazovky v USA

Právě Peštova agentura během covidu začala organizovat i virtuální procházky po Praze. Ke spolupráci si je vybrala společnost Amazon, která tak lidem chtěla zprostředkovat virtuální cestovatelské zážitky z domova. Nejčastěji si je objednávali zákazníci ze Spojených států za cenu okolo padesáti dolarů.

„Byla to úplně nová zkušenost. Chodili jsme s kamerou po vylidněné Praze, po prázdném Staroměstském náměstí, klienti to sledovali ve své televizi, mohli si kliknout, když je něco více zajímalo, zeptat se. Online procházky jsme dělali téměř každý den.“

V nabídce si je nechávají i dál. „V zimě se méně cestuje a je to další zdroj práce,“ vysvětluje podnikatel, který dává práci zhruba dvacítce průvodců a řidičů. K předcovidovým číslům má podle Peštových slov tuzemský cestovní ruch ještě daleko a tomu odpovídá i zhruba poloviční počet objednávek komentovaných prohlídek.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované