Hlavní obsah

Glosa: Klima není margarín. Proč jsou akce XR úplně k ničemu?

Foto: ČTK, Seznam Zprávy

Policisté odtahují demonstranty z XR z magistrály u Národního muzea v Praze, snímek z 8. dubna 2022.

Reklama

Článek

Extinction Rebellion? Sednout si doprostřed silnice a zablokovat dopravu ve jménu ochrany životního prostředí je jako nadávat zde žijícím Rusům na znamení podpory Ukrajiny.

Následující řádky píšu jako člověk, který vnímá klimatické změny jako vážný problém. Jsem si vědom vědeckých predikcí, podle kterých kvůli těmto změnám hrozí hladomory, masové nekontrolovatelné migrační vlny, zániky celých států. A současným světovým přístupem ke klimatu k takovým scénářům vesele směřujeme.

Co je však aspoň trochu pozitivní – za poslední roky udělala spousta aktivistů hromadu práce pro pozměnění takových katastrofických vyhlídek. Klima je teď na nadnárodní úrovni jedno z nejdůležitějších témat a k ochraně životního prostředí se hlásí i ty politické strany, u kterých by to člověk třeba před patnácti lety vůbec nečekal.

Jenže pořád tady jsou skupiny a jejich aktivity, které tyto (byť pomalé a nedokonalé) pokroky ničí. A ať se vám to líbí, nebo ne, jsou mezi nimi i činy hnutí Extinction Rebellion (XR), mimo jiné nedávné blokování dopravy v pražských ulicích.

Konkrétní prvky happeningů XR podrobila tvrdé kritice ve svém komentáři Apolena Rychlíková, a tak se nebudu vracet ani k jejich nevkusnému používání ukrajinských symbolů, i když mě k tomu pár zlých slov napadá. Spíš bych to chtěl vzít obecněji.

„Negativní reklama je taky reklama,“ říká kolektivní lidová moudrost. Klima by mělo tedy z happeningů XR tak jako tak těžit, protože se o něm aspoň mluví.

Jenže ono záleží. Pokud potřebujete dostat svůj produkt (v tomhle případě téma) do širokého povědomí, prostě aby se o něm co nejvíc vědělo, hodí se vám cokoliv sebetrapnějšího, hlavně když to upoutá pozornost. Ale klima není nová značka margarínu, jako problém už ho lidi vnímají; podstatné je nyní téma veřejnosti „prodat“, jinými slovy přesvědčit co nejvíc spoluobčanů o tom, že se klimatem musíme zabývat. A toho opravdu nedosáhnete tím, že svým konáním budete úplně všechny vytáčet k nepříčetnosti.

Ale i kdyby ona lidová poučka platila, Extinction Rebellion má na dostávání klimatu do veřejného diskurzu absolutně nulový vliv. Dá se i celkem objektivně dokázat, že XR neprocpe do médií nic jiného než sebe a svoje výstřelky (pro fajnšmekry: zkusil jsem korelaci zmínek „Extinction Rebellion“ a „klimatick-“ v médiích za celé měsíce v posledních dvou letech, r = 0,11, takže nulová souvislost; i okem se dá z dat nicméně snadno zjistit, že ve dnech/týdnech/měsících akcí XR se mediální zájem o klima nezvýšil).

Co to tedy ukazuje? Že sednout si doprostřed silnice a zablokovat dopravu pro ochranu životního prostředí je jako nadávat zde žijícím Rusům na znamení podpory Ukrajiny. Oboje je možná skvělý způsob pohonění si vlastního ega, ale v praxi se tím nejen nic nevyřeší, ale ještě to situaci v mnohém zhorší.

Dvě minuty

Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.

Dvě minuty můžete poslouchat na Podcasty.cz a ve všech dalších podcastových aplikacích.

Reklama

Doporučované