Hlavní obsah

Glosa: Zuckerberg Facebook nevypne. „Staří páprdové“ ho dobře živí

Foto: Profimedia.cz, Seznam Zprávy

Společnost Meta si chystá vyjednávací pozici pro složitá jednání s Evropou. Panikařit netřeba.

Reklama

Článek

Majitel Facebooku kalí vodu. Mladé sice oslovit neumí, ale zase dokáže zpeněžit nás, co už máme nějaké postavení a peníze.

Americká společnost Meta Platforms, tedy přejmenovaný Facebook, kterému šéfuje zakladatel této sociální sítě Mark Zuckerberg, minulý týden pohrozila, že v Evropě může vypnout všechny své služby, pokud jí Evropská unie nedovolí v souladu s pravidly pro ochranu osobních údajů posílat všechna data uživatelů na servery společnosti ve Spojených státech.

Evropané by v takovém případě přišli o možnost sdílet své zážitky přes Facebook a Instagram, ohrožena by však byla například i komunikační služba WhatsApp nebo online databáze pohyblivých obrázků Giphy.

Zuckerberg ale kalí vodu. Nic takového neudělá. Ačkoliv firma Meta v posledním loňském kvartálu neměla tak dobré výsledky jako dřív a Facebooku se nedaří získávat nové fanoušky hlavně z řad mladých, kteří by měli být příslibem budoucích zisků, stávající uživatelé ho živí stále dobře. A to navzdory psychologicky „děsivému“ faktu, že v posledním čtvrtletí průměrný denní počet aktivních uživatelů sítě vůbec poprvé v historii klesl z téměř dvou miliard o milion.

Dvě minuty

Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.

Dvě minuty můžete poslouchat na Podcasty.cz a ve všech dalších podcastových aplikacích.

Kdo Facebook nejčastěji navštěvuje? Eufemisticky to lze vyjádřit jednoduše – je to starší generace. Mladí, které by Facebook rád získal do svých řad, to vyjadřují o poznání tvrději. „Cože, ty používáš Facebook?“ zeptal se mě zhruba před rokem s očividným výsměchem v hlase můj tehdy 16letý syn, když jsem vkládala na síť nový „úžasný zážitek“.

„Mladí se z něj už dávno stáhli, protože by pro ně byla ostuda tam být. Zahltili ho „staří páprdové, co si léčí své komplexy tím, že se vytahujou, co nudného zažili nebo co umí jejich děti“, pokračoval syn a zakončil to starostlivými slovy: „Mami, máš to zapotřebí se takhle ztrapňovat?“

Spolknout takovou hořkou pilulku od vlastního dítěte bylo tvrdé, ale po čase jsem se z toho oklepala a Facebook navštěvuji dál. Baví mě pozorovat, čím kdo žije, a samozřejmě se i něčím chlubit. A je nás takových v mém věku hodně. A Meta to moc dobře ví a ví také to, že na rozdíl od mladých máme už také nějaké postavení, a tedy i peníze. A právě o ty mají zájem společnosti, kterým tato sociální síť slouží ke komunikaci se zákazníky, a proto do ní mohutně investují.

Kdyby to tak nebylo, neobjevily by se zrovna minulý týden celostránkové inzeráty Facebooku v tisku či na profesní síti LinkedIn oznamující, že „Facebook pomáhá firmám v Evropě dokázat víc“.

Zuckerberg se ze starého kontinentu stáhnout nehodlá. Svými siláckými řečmi o vypnutí služeb v Evropě se snaží pouze nastavit co nejlepší pozici pro další vyjednávání o přenosu dat. Dokud „starým páprdům“ nedojdou peníze, je jisté, že Facebook jim bude „k vytahování se svými zážitky a dětmi“ věrně sloužit dál.

Reklama

Doporučované