Hlavní obsah

Babiš sáhl do odporných vod a od církve by to mělo zaznít, říká Halík

Hostem Ptám se já byl římskokatolický kněz, teolog a sociolog Tomáš Halík. Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Článek

Před druhým kolem prezidentských voleb hledá Andrej Babiš hlasy, kde se dá. Včetně kostelních lavic. Od věřících za to ale sklízí hlavně kritiku. Co je za Babišovým obratem k Bohu ve skutečnosti?

Hostem Ptám se já byl římskokatolický kněz, teolog a sociolog Tomáš Halík.

Andrej Babiš je dlouhodobým propagátorem astrologie. Na svůj vztah k vyšší moci teď více upozornil po prvním kole prezidentských voleb, kdy se vydal navštívit kostel Pražského Jezulátka. Tam ho sice bosí karmelitáni, kteří kostel spravují, nepustili, protože se nechtěli stát součástí Babišovy kampaně, z Jezulátka se ale i tak stal jeden ze symbolů druhého kola prezidentského klání. Expremiér ho v kampani opakovaně využívá. Prohlašuje, že ho u sebe neustále nosí a že věří v jeho moc. Zároveň uvádí, že sám věřící není, ale do kostela chodí, když má příležitost.

Pomocí víry také expremiér a předseda hnutí ANO vysvětloval, proč v neděli nakonec dorazil do zatím poslední předvolební debaty České televize se svým protikandidátem generálem Petrem Pavlem. I když do poslední chvíle tvrdil opak. Za změnou jeho názoru údajně byla bohoslužba v Chrámu svatého Víta, které se v neděli zúčastnil.

Podle některých politologů a odborníků na marketing se tak Babiš snaží získat konzervativnější část voličů. Například těch, kteří v prvním kole volili Pavla Fischera. Podle jiných může cílit i na takzvané „něcisty“, tedy lidi věřící v jakousi vyšší moc. Podle praktikujících věřících a některých kněží, včetně Tomáše Halíka, Babiš ale církev zneužívá. Sám Halík vyjádřil podporu Petru Pavlovi.

Zneužívá Andrej Babiš víru pro svou kampaň? Pomůže mu Jezulátko i v druhém kole boje o Hrad? A mají církevní představitelé doporučovat věřícím, koho by měli volit?

Celý rozhovor si můžete pustit v audiopřehrávači, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu.

Co v rozhovoru zaznělo:

1:20 V křesťanském prostředí se pohybuji přes půl století. Přes 45 let jsem knězem. Zpovídal jsem tisíce lidí. Jako bankéř rozpozná falešnou bankovku od skutečné bankovky, tak já rozpoznám předstíranou náboženskost od té skutečné víry. Andrej Babiš je pověrčivý člověk. (…) Opakem víry je pověrčivost, idolatrie a modloslužba. Není možné si z Boha nebo Jezulátka dělat automat na plnění našich přání. Víra je opak, máme se ztišit a plnit přání a vůli boží. - To, co Andrej Babiš dělá, tedy má blíž k modlářství. - Naprosto.

4:00 Bylo správné, když řád bosých karmelitánů zavřel Andreji Babišovi dveře a k Pražskému Jezulátku ho nepustil? - Naprosto správné. Bylo by od něj slušné, kdyby se dovolil a řekl, co tam chce dělat. Kdyby tam přišel jako obyčejný občan, tak by mu ten kostel byl otevřený. Ale pokud si tam přijde dělat s kamerou selfie nebo točit volební spot, tak to není v pořádku. Když k tomu zneužívá jako kulisu posvátný prostor, kněz má dokonce povinnost ten prostor hájit.

7:30 Jak mluvíte k věřícím o prezidentských volbách? - Kdybych byl na nějaké malé farnosti, byl bych opatrný. Jelikož jsem v akademické, studentské farnosti, kde jsou lidé většinou vysokoškolsky vzdělaní, přemýšliví, kritičtí, vím, že jsme politicky na jedné lodi. Ti lidé to nechápou tak, že bych je chtěl někam tlačit. Ale záleží na místě a příležitosti. Pokud by pan farář chtěl vykládat své politické názory vyčtené ze sociálních sítí, je to špatně. Kdyby církev chtěla uzavřít manželství s nějakou politickou stranou a při normálních volbách agitovala, je to také špatně. Ale toto nejsou normální volby. V okamžiku, kdy do toho vstupuje morální dimenze, tak má kněz nejen právo, ale i povinnost zaujmout místo. Ale musí to udělat zodpovědně.

10:25 V tom stylu, jaký přináší Andrej Babiš, je to etický, morální problém. Už to není běžný spor mezi politickými stranami. V takovém případě má kněz dokonce morální povinnost zaujmout stanovisko.

13:20 Andrej Babiš teď uvolnil démony. Sáhl do skutečně odporných vod. Třeba v tom srovnání generála Pavla s válečným zločincem Putinem. Všechny zásady, které opakuje, jsou lež. Toto by měl někdo jasně říct. - Měla by to být katolická církev? - Myslím, že ano. Nemusí říct, nevolte Babiše. Ale může říct, že to, co tady slyšíme, tu aroganci a urážení a zjevné, prokazatelné lži, do veřejného prostoru nepatří.

17:40 Co byste očekával od příští hlavy státu, že udělá, aby zklidnila naši rozdělenou společnost? - První krok je vyvětrat Pražský hrad od zápachu kořalky, nikotinu a lží. Příští prezident, a doufám, že to bude Petr Pavel, by se měl chovat tak, jak se on už vlastně chová. Je noblesní, v celé kampani od něj nezazněla lživá tvrzení. K vytahovaným věcem z minulosti se postavil, odčinil to.

23:00 Pokud se Andrej Babiš stane prezidentem, sjednocení společnosti není možné. Naprostá většina, zejména kulturních a vzdělaných lidí, se ním nemůže ztotožnit. Nikdy to nebude jejich prezident. Tento člověk nikdy nebude schopen tuto společnost sjednotit.

Ptám se já, Marie Bastlová

Podcast Marie Bastlové. Hard talk rozhovory s lidmi, kteří mají vliv, odpovědnost, informace.

Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #ptamseja nebo na e-mail: audio@sz.cz.

Reklama

Doporučované