Hlavní obsah

BeReal je sociální síť, na které nemusíte být dokonalí ani vtipní

Foto: Adam Borový, Seznam Zprávy

Populární aplikace BeReal ukazuje, že naše životy jsou vlastně nudné.

Reklama

Článek

BeReal je aplikace bez reklam a filtrů, zato s jednoduchým principem – do dvou minut vyfoťte sebe i to, co právě vidíte. „Právě teď zažívá svůj virální moment podobně jako Clubhouse během pandemie,“ vysvětluje publicista Adam Zámečník.

Sociální síť BeReal existuje už od roku 2020, ale rušno kolem ní začalo být až letos na jaře. Ve Spojených státech se původně francouzské aplikaci tento týden podařilo přeskákat všechny ostatní a aktuálně kraluje App Storu.

V čem se BeReal liší od populárního Instagramu nebo raketově rostoucího TikToku? Zejména mladší generace oceňuje její bezprostřednost.

„Jednou denně vám přijde notifikace, že se musíte vyfotit. Důležité je, že nefotíte jenom sebe, ale používáte i druhý objektiv – kromě vašeho selfie je tedy vidět i to, co právě vidíte vy. Máte na to dvě minuty. Až poté vidíte i fotky ostatních uživatelů, kterým přišla notifikace ve stejnou chvíli. Pokud se nevyfotíte, tak tyto fotky vašich přátel neuvidíte,“ říká publicista Adam Zámečník v podcastu Stopáž.

Uživatelé i novináři sledující digitální kulturu na BeReal vyzdvihují zejména její autenticitu a nekomplikovanost. Aplikace podle amerického novináře Caseyho Newtona vyvolává nostalgické vzpomínky na dobu, kdy jste na sociálních sítích vídali jen své blízké přátele a necítili jste potřebu neustále upravovat svůj digitální obraz. BeReal podle novináře také ukazuje, že většina z nás žije poměrně nudné životy.

„To je ale typické spíše pro starší uživatele aplikace. Středoškoláci a vysokoškoláci si takhle mohou fotit své výlety, večírky, koncerty nebo aktivity ve městě. Ale pro generaci nad 30 let může být zkušenost s touto aplikací o dost monotónnější a spíše vám ukáže, že většinu času pouze sedíte u svého počítače v kanceláři nebo doma,“ říká publicista.

„O aplikaci BeReal se říká, že si ji oblíbili lidé, kteří jsou už znudění nebo otrávení způsobem, kterým se fotí na Instagramu. Ten je plný influencerů, kteří si různě přikrášlují a šperkují své fotky. Ale úspěch BeReal je podmíněn i tím, že je to zkrátka nová aplikace, kterou chtějí uživatelé prozkoumat a vyzkoušet – podobný nástup měl v době pandemie třeba Clubhouse. Otázkou je, co se stane, až to přestane uživatele nebo jeho či její kamarády bavit,“ dodává Zámečník.

Aplikace je hitem hlavně v USA, Velké Británii a Francii. Firma Apptopia odhaduje, že BeReal si stáhlo už 29,5 milionu lidí po celém světě – proč je tak populární právě v posledních týdnech?

„Zažívá svůj virální moment. Na Twitteru a jinde už kolují memy a parodie, například BeReal z pohledu historických nebo filmových postav. Aplikace navíc cílí na mladší publikum, zejména na generaci Z. Má i systém vlastních ambasadorů, kteří BeReal ‚propagují‘ v areálu své univerzity,“ přibližuje novinář.

Jak dlouho nadšení z BeReal vydrží? A v čem se podobá populární hře Wordle? Poslechněte si celý rozhovor v přehrávači v úvodu článku.

Stopáž

Týdenní podcast o technologiích, společnosti a všem mezi tím. Uvádí Jan Kordovský (@korda).

Souhrn nejdůležitějšího dění, analýza s redaktory Seznam Zpráv, rozhovory s hosty, glosy. Každý pátek na Podcasty.cz, na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů Stopáže najdete tady, další podcasty Seznam Zpráv tady. Co máme zlepšit? Který díl vás bavil nejvíc? Své postřehy, podněty a tipy nám můžete posílat na audio@sz.cz.

Reklama

Související témata:

Doporučované