Hlavní obsah

Audioteka.cz meziročně zvýšila obrat o 35 procent, o audioknihy je zájem

Audioknihy čtou známí herci, například Jiří Lábus velmi často.

Reklama

Obrat společnosti Audioteka.cz, která v říjnu slaví desáté výročí své činnosti na tuzemském trhu, letos za jednotlivé měsíce v meziročním srovnání roste až o 35 procent.

Článek

Audioteka, která je z hlediska prodejů největší tuzemskou audioknižní platformou, v současné době posluchačům nabízí přes 6700 titulů. „K nejoblíbenějším žánrům patří detektivky, thrillery, sci-fi a fantasy. Úspěch sklízejí také biografie a příběhy inspirativních osobností,“ za společnost informovala Evženie Belanová.

Audioteka byla na českém trhu první, která začala zpracovávat audioknihy v takzvané superprodukci. Takto uchopená díla jsou kromě širokého hereckého obsazení postavena na zvukovém plánu s originálními audio efekty a mnohdy i autentickou hudbou, podobně jako je tomu u filmů. „Superprodukční zpracování je v našem oboru významným trendem. Pomáhá nám zároveň oslovit publikum, které by klasická jednohlasá audiokniha nezaujala. Superprodukce jim přináší úplně jiný druh prožitku z poslechu, a ten je pro ně atraktivní,“ uvedl ředitel strategického obsahu Audioteky Pavel Hurta.

Se superprodukcí souvisí i rozvoj nových audioknižních formátů. Audioknižní podobu prověřených knižních bestsellerů a úspěšných divadelních her stále častěji doplňují autorská díla od audioseriálů, včetně audiositcomů, přes populárně naučné audioshow po pořad o vědě. „Obsah pro Audioteku aktuálně připravují například Jiří Havelka, Petr Čtvrtníček nebo Petr Kolečko,“ sdělil Michal Sieczkowski, šéf superprodukčního týmu Audioteky.

Podobně jako u filmů se i u audioknih těší zájmu streamování. Společnost proto ke katalogu s více než 6 700 tituly přidala Audioteka Klub, jehož členové si na bázi měsíčního předplatného pořídí přístup ke zhruba tisícovce audioknih. Vývojem prochází také dostupnost audioknih prostřednictvím chytrých zařízení. „Aplikace má dnes podporu Android Auto a Apple CarPlay nebo hlasového asistenta Alexa. Ovládat se dá třeba přes hodinky Apple Watch. Pokud se jedná o model, který se dokáže připojit k mobilním datům, obejde se s těmito hodinkami posluchač audioknih i bez mobilu,“ podotkla k inovacím ředitelka marketingu Audioteky Veronika Baurová.

Audioteka vstoupila na český trh v říjnu 2011. Byla první tuzemskou platformou, která umožnila posluchačům stahovat audioknihy v digitální podobě a zpřístupnila uživatelům aplikaci k nákupu, ukládání i poslechu titulů. Nejdelší knihou v nabídce Audioteky je fantasy Píseň ledu a ohně. Souborné vydání obsahuje všechny dosud vydané díly, tedy Hru o trůny, Střet králů, Bouři mečů, Hostinu pro vrány a Tanec s draky. Poslech si vyžádá více než 267 hodin. Ročně si uživatelé Audioteky koupí stovky tisíc audioknih. Novinkou v Audiotece je Mistr a Markétka. Patnáctihodinová audiokniha pod režijním vedením Natálie Deakové vychází z nekráceného románu Michaila Bulgakova v překladu Aleny Morávkové. Více informací se nachází na www.audioteka.cz.

Audioknižní trh v České republice loni vykázal meziroční nárůst o zhruba 12,4 procenta a udržel si tak stoupající tendenci. Kvůli uzavření kamenných obchodů v důsledku pandemie klesl o více než 12 procent prodej fyzických nosičů, vzrostla ale digitální distribuce audioknih. Asociace vydavatelů audioknih ve své zprávě uvedla, že celkem se loni prodalo audioknih a mluveného slova za více než 230 milionů korun.

Reklama

Související témata:

Doporučované