Australští vědci vymysleli test, který odhalí rakovinu v deseti minutách

Australští vědci vymysleli nový test na odhalení rakoviny.Video: Zuzana Lachnitová, Reuters

Molekuly DNA s rakovinou tvoří jiné struktury než ty zdravé. Podle vědců jde o přelomový objev.

Australští vědci z Queenslandské univerzity vyvinuli desetiminutový test, který dokáže odhalit jakoukoli rakovinovou buňku v těle, vyplývá to ze studie, kterou vědci zveřejnili, píše CNN. Přelomový test funguje na principu toho, že rakovinové buňky mají ve vodě jinou strukturu DNA.

Test tak dokáže vyhodnotit přítomnost rakovinových buněk v těle, a to mnohem dříve než klasické metody testování. Podle výsledků studie má test 90% přesnost. Zatím se jim povedlo odhalit buňky rakoviny prsu, prostaty, střev a lymfatického systému.

„Objevili jsme, že molekuly DNA s rakovinou tvoří absolutně odlišné nanostruktury od zdravé DNA,“ uvedl v prohlášení profesor Matt Trau, „jde o přelomový objev, který pravděpodobně umožní odhalení rakovin všech typů.“

Podle profesora Trauea by mohl objev vést k výrobě levných zařízení, která by efektivněji a dříve odhalovala rakovinu. Podle CNN nyní vědce čeká práce na klinické studii, při které musí zjistit, v jak brzkém stádiu dokáže test rakovinu odhalit a jestli může zefektivnit pacientovu léčbu.

Vědci na celém světě se snaží přijít na způsob, jak co nejdříve odhalit rakovinu, která je v raných stádiích lépe léčitelná ať už prostřednictvím chemoterapií nebo operace. Vědci z americké Univerzity Johna Hopkinse letos vyvinuli krevní test jménem CancerSEEK, který dokáže odhalit osm nejčastějších typů rakovin. Předtím, než bude uveden do provozu však ještě musí projít dalším testováním.