Hlavní obsah

Auta budou zdražovat a je jedno, jaká je to značka, říká šéf Hyundai

Jak se vyrábí Hyundai Kona? V magazínu Byznys zblízka jsme to vyzkoušeli.Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

„Prostor na to, aby se auta zlevňovala, tady není. Naopak. Postupně budou vozy zdražovat a je jedno, jaká je to značka,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy Martin Saitz, generální ředitel Hyundai Motor Czech.

Článek

Letošní rok je pro české automobilky specifický, pandemie si vynutila prázdniny a s nimi i velký propad prodejů.

„Je to největší pokles v historii. Ten největší propad byl v dubnu, až 52 procent. To byla zavřená veškerá dealerství. V květnu byla čísla nižší o 44 procent. I to je hodně, ale už nás to naplňuje mírným optimismem,“ říká Martin Saitz, generální ředitel Hyundai ČR.

Firma v květnu v Česku prodala 1154 aut. „Ten návrat do normálu bude trvat mnohem déle, než si umíme představit. Podle našeho názoru bude ještě na konci roku propad v řádech desítek procent. Odhaduji to na 25,“ dodává Saitz s tím, že skutečné dopady krize budou vidět až na konci druhého kvartálu. V tu dobu podle něj bude i jasněji, jestli se změnily, co se vozů týče, preference zákazníků. V krizi totiž lidé často volí menší vozy s levnější výbavou.

Firmy nové vozy nekupují

Už teď je ale z prodejů jasné, že firemní klientela (tedy ti hlavní zákazníci) začala šetřit. „Menší společnosti mají úplně jiné starosti, než si koupit auto, a ty větší zase řeší, zda je nutné ta auta kupovat teď. Dochází také k prodlužování operativního leasingu,“ dodává Saitz.

Všechny automobilky teď připravily úsporné plány a snaží se, aby krize nedopadla plnou silou do zisků. Bez zisku totiž nemohou investovat, což si však nyní nemohou dovolit - musejí vymyslet a uvést do výroby novinky, které nahradí spalovací motor. Jiná cesta ke splnění emisních limitů totiž neexistuje.

Cena vozů proto ani s menší poptávkou určitě dolů nepůjde. „Všechny ty nové technologie něco stojí. Navíc už teď je tu velký dopad propadu kurzu koruny, takže prostor na to, aby se auta zlevňovala, tady není. Naopak. Postupně budou vozy zdražovat a je jedno, jaká je to značka,“ dodává Saitz s tím, že cena stoupne v řádu procent - na konci roku a v roce příštím.

Lepší je auto nevyrobit, než prodávat se slevou

„Poptávka sice klesat může, ale automobilky mají jednu velkou výhodu - naučily se přerušit výrobu v momentě, kdy ta poptávka není. Dneska ta výroba dokáže pružně reagovat. Myslím si, že většina automobilek toho využije, protože ty propady v řádu desítek procent jsou tak markantní, že je lepší auto nevyrobit, než ho vyrábět na sklad a pak ho prodávat se slevou,“ dodává Saitz s tím, že kdo chce ušetřit, měl by si vůz pořídit co nejdřív.

Ani pandemie nezabrzdila plány automobilky na výrobu nového modelu.

V nošovickém závodě se proto chystá velká investice, k linkám by se měla vrátit i třetí směna a už na podzim sjede z výrobních linek nové SUV, nástupce populárního Tucsonu.

„Máme jeden z historických roků. Obměňujeme prakticky všechny modely, které vyrábíme. Dochází ke kompletní obměně výrobních linek, je to zcela nový model a tedy spousta změn,“ potvrzuje Saitz.

Reklama

Doporučované