Hlavní obsah

Auto v Paříži srazilo člověka na elektrokoloběžce. Podle starostky se „anarchisticky” množí

12. 6. 2019

V Paříži zemřel jezdec e-koloběžky po srážce s autem. (Video: Tereza Brhelová, Youtube.com)

V Paříži auto srazilo jezdce na elektrokoloběžce. Město chce nyní ještě víc omezit pohyb lidí využívajících těchto sdílených strojů.

Článek

V hlavním městě Francie došlo v pondělí k fatální nehodě. Řidič kamionu srazil jezdce na elektrické koloběžce. Ten zraněním podlehl. Policie řidiče podle CNN zadržela a budou ho vyšetřovat za trestný čin neúmyslného zabití.

Dopravní nehoda, ve které byla i elektrokoloběžka, se v Paříži podle agentury France-Presse stala poprvé. Elektrické koloběžky ale mají podle deníku Le Figaro od roku 2017 v celé Francii na svědomí 286 zraněných a pět mrtvých.

Elektrokoloběžky jsou kvůli nedostatečným regulacím pro město dlouhodobý problém. „Anarchistickému zvyšování počtu koloběžek musíme učinit přítrž. Nejsou ale žádná jasně daná pravidla, která by jejich pohyb po městě regulovala,“ řekla minulý týden starostka Paříže Anne Hidalgová.

Nová opatření budou v Paříži platit od července. Koloběžky nebudou moci jezdit v parcích, zahradách, parkovištích a chodnících. Rychlostní limit na cestách bude 20 kilometrů v hodině.

Zákaz elektrokoloběžek na chodnících bude pak na celém území Francie platit od září. V květnu to po nárůstu stížností oznámila ministryně dopravy Élisabeth Borneová. Lidé si stěžovali především na přetížení veřejných míst a větší počet nehod.

„Zvýšení počtu elektrokoloběžek byl velmi rychlý. Nečekali jsme to a tím pádem tady začalo platit právo džungle,“ řekla Borneová regionálnímu deníku Le Parisien. „Stoupá i počet úrazů,“ dodala.

Uživatelé e-koloběžek budou v případě jízdy po chodníku dostávat od září pokutu. Ta se bude moci vyšplhat až do výše 135 euro, což je v přepočtu téměř tři a půl tisíce korun.

Regulace mají být zavedeny hlavně kvůli bezpečnosti jezdců a chodců. Květnová americká studie sestavená pod záštitou Centra pro kontrolu nemocí a prevence a texaského Oddělení pro veřejné zdraví ukázala, že třetina jezdců se zranila během první jízdy. Asi 63 % uživatelů jelo pak před prvním zraněním maximálně devětkrát. Odborníci na základě studie doporučují, aby provozovatel jezdcům poskytoval dostatečný trénink.

Firma Lime, která koloběžky ve většině evropských měst provozuje, vstoupila na trh loni. Brzy jí následovaly další firmy jako Tier, Bird a Jump. V Paříži se tak za poslední rok objevilo téměř dvacet tisíc elektronických koloběžek. Podle odhadů by se tento počet mohl do roku 2020 i zdvojnásobit.

Doporučujeme