Hlavní obsah

Autobazary už nechtějí prodávat online. Můžou si za to zákazníci

Ve videu: rozhovory se zástupci prvních tří hráčů na tuzemském trhu s ojetými vozy a předsedou jejich asociace.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Situace na trhu s ojetinami se zlepšuje, ale zdaleka nedosahuje čísel před koronakrizí. Vyplývá to z údajů Asociace prodejců použitých automobilů a autobazarů. Prodeje jsou zhruba na sedmdesáti procentech výkonu před krizí.

Článek

Někteří velcí prodejci však hlásí návrat k devadesáti procentům normálu. Přestože mnozí na podzim investovali nemalé peníze, aby letošní rok byl rekordní, většinou budou rádi, když přežijí a v lepším případě se vrátí k loňským výsledkům.

Není to nic, co by se nedělo i v okolních státech. I když podle předsedy Asociace autobazarů Petra Přikryla s jedním podstatným rozdílem: „Je tam větší symbióza s prodejci nových aut. V Německu vidíme podpůrné programy, aby rozhýbali prodej nových aut, a tím pádem se logicky zbavíte toho starého ojetého. Takže se hýbe i ten sekundární trh. Tady zatím nic takového ze strany státu nevidím,“ řekl Seznam Zprávám Petr Přikryl.

Online? Sprosté slovo

Ti, kteří dosud nenabízeli vozy online, zavedli tento typ prodeje v karanténě. Teď však od něj ale většinou hromadně upouštějí, přestože takto dokázali ve srovnání se standardním způsobem prodeje „udat“ až polovinu vozů.

„My jsme v době karantény, kdy jsme museli uzavřít provozovny, prodali online asi pětinu vozů oproti normálu. Samozřejmě po znovuotevření poboček to znovu kleslo, teď jsou to desítky týdně. Když jsme ale s online prodeji před dvěma lety začínali, byly to jednotky měsíčně,“ vzpomíná Karolína Topolová, generální ředitelka holdingu AURES, který provozuje jedničku na trhu s ojetinami, síť autobazarů AAA Auto.

Do online prodejů se podle mluvčího dvojky na trhu, Auto ESA, vůbec nezapojili dealeři nových aut a věděli proč. „Ono to má svou logiku. Rázem pro vás platí e-shopová pravidla, kdy je možnost vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu. Asi tak nechtějí být levnými půjčovnami vozidel třeba pro ty, kteří jedou na dovolenou, koupí auto v nižší cenové kategorii a po návratu ho bez udání důvodu vrátí,“ vysvětluje mluvčí Auto ESA Filip Kučera. Jak dodává, sami pár takových případů zažili. Online prodej proto naprosto přestali marketingově podporovat.

„Trvalo nám asi týden, než jsme vůbec vytipovali, do kterých lokalit jezdit a s kterými vozy. Pokud je to vozidlo v ceně sto tisíc korun, efektivita klesá. Navíc je to pro nás kapacitně náročné. Vždycky se musí vyjíždět s dvěma vozy, najednou jsou dva lidé dvě tři hodiny pryč,“ popisuje těžkosti s online prodejem ojetin Kučera.

Podobně uvažuje i tuzemská trojka, DAVO CAR. „Online prodej je z mého pohledu taková trochu fata morgana. Prostě si myslím, že nic takového ani existovat nemůže. To nejsou boty, není to elektronika, takže to nemůže být online prodej, jako jsme zvyklí z ostatních komodit,“ řekl Seznam Zprávám ředitel společnosti Petr Čakovský. „To, co ostatní nazývají online prodejem, bych spíš nazval dovážkovou službou nebo, chcete-li, prodej mimo obchodní prostory,“ dodává. Zákazníci podle něj takový prodej nikdy nechtěli a vůbec se po něm neptají.

Amerika je v online prodeji vzorem

Naprosto odlišná situace je za oceánem, na americkém trhu. Podle předsedy Asociace autobazarů Petra Přikryla bychom se od nich mohli učit. „Nejenže vám to auto přivezou až před dům s plnou nádrží, odejdou od vás ve stylu ‚Nech si to tady, vyzkoušej si to auto, peníze mi dáš až za 14 dní.‘ Tam je online prodej na daleko větší úrovni, přece jen gramotnost spotřebitele je tam jiná. Mrzí mě to, protože v Česku to celá řada firem neúspěšně zkoušela,“ dodává Přikryl.

Reklama

Související témata:

Doporučované