Hlavní obsah

Výroba aut bude drhnout až několik let. Ovlivní to i šířku nabídky

Foto: Shutterstock.com

Bez některých dílů a materiálů se výroba aut neobejde.

Reklama

Výrobu automobilů nebrzdí jen nedostatek čipů. Chybí i ocel a život automobilkám ztěžují i rostoucí ceny za dopravu. Škodovka se kvůli nedostatku součástek chystá rušit směny, Hyundai je zatím uchráněn.

Článek

Automobilová výroba stále drhne. Přetrvávajícím a zároveň největším problémem je nedostatek čipů, ale výrobny musí čelit i dalším překážkám.

Nedostatkovým materiálem je i ocel, plasty, nebo lithium. „Chybí leccos. Automobilkám komplikuje život nedostatek kapacit i váznoucí doprava. Tohle jsou teď faktory, které se potkávají a k tomu ještě rostoucí ceny vstupů,“ uvedl Petr Knap, vedoucí partner ve společnosti EY pro automobilový průmysl v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.

Ocel je teď součástí stavebních boomů a Evropa má nedostatečné výrobní kapacity.
Petr Knap, vedoucí partner ve společnosti EY pro automobilový průmysl v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie

Výrobce zdržují především chybějící čipy, ale také nedostatek oceli. „Ocel je teď součástí stavebních boomů a Evropa má nedostatečné výrobní kapacity. Mluví se o tom, jak Čína má nastartováno,“ vysvětluje Knap. Přetrvávají také problémy v námořní dopravě. „Materiál také může být na jedné straně zeměkoule, ale není kontejner nebo loď. Problém tak může být dopravit ho včas a za slušnou cenu do výroby,“ dodává Knap.

Dodávky oceli mají dopad i na Škodu Auto. „Dynamická situace u našich externích dodavatelů výlisků pro nás představuje výzvu. Ve spolupráci s dotčenými firmami a jejich dodavatelskými řetězci však tyto případy zdárně řešíme,“ uvedla Biddle.

Na Škodovku by mohl v budoucnu dolehnout i problém s nedostatkem plastového granulátu. „Přestože jsme byli informováni o možném zhoršení situace se zajištěním plastových recyklátů od našich dodavatelů, v tuto chvíli zatím nehrozí zpoždění dodání dílů,“ upřesnila Biddle.

Horší dostupnost některých materiálů se však netýká například automobilky Hyundai. „Nedostatek oceli nepociťujeme, jednak díky dlouhodobým smlouvám s dodavateli oceli, jednak díky tomu, že součástí globální skupiny Hyundai jsou i vlastní ocelárny. Neřešíme ani problémy s plasty či lithiem,“ uvedl Petr Michník za Hyundai Motor.

Rostou ale i částky, které společnosti za materiál a jeho přepravu zaplatí. Na cenách aut už se to podle cenového indexu EY začíná ukazovat. Vozy nižší střední třídy, která patří k nejprodávanějším v Evropě, ve druhém kvartále 2021 podražily o 2,9 procenta. Ceny automobilů střední třídy se základní výbavou se ve stejném období zvedly o 0,4 procenta, SUV o 4,5 procenta.

„Ceny automobilů porostou nahoru s cenami dílů a náklady na práci, což je také faktor, který zdražuje,“ uvedl Knap.

Dopady pociťují automobilky po celém světě, podobně jsou na tom i výrobny v Česku. „Poklesne objem vyrobených aut, neuspokojení poptávky, což znamená, že automobilky budou mít horší finanční výkonnost a pravděpodobně budou snižovat objemy výroby a odběrů od svých dodavatelů,“ předpokládá Knap.

Postižení tak budou i dodavatelé, kteří jsou na automobilové výrobě závislí. „Zejména dodavatelé závislí na dodávkách pro spalovací motory budou mít velké problémy a může dojít i k tomu, že budou zavírat některé své závody,“ varuje Knap.

Budeme proto rušit jednotlivé směny a snižovat týdenní objem výroby v závislosti na počtu disponibilních dílů.
Kamila Biddle, mluvčí Škoda Auto

Situace ohledně čipů se zhoršuje kvůli nárůstu případů nákazy covidu-19. V Malajsii zavírají závody na výrobu polovodičů, a tak automobilky dále snižují výrobní kapacity. Zasažena je i Škoda Auto. „Budeme proto rušit jednotlivé směny a snižovat týdenní objem výroby v závislosti na počtu disponibilních dílů,“ sdělila mluvčí Škody Auto Kamila Biddle.

Nedostatek součástek tak ovlivní výrobu i dodávky vozů zákazníkům. „To znamená, že za nepříznivých okolností bude možné dodat jen část vozů, které si zákazníci nakonfigurovali a objednali. Nebude možné nabízet na všech trzích vozy, které jsou na skladě k dispozici předem nakonfigurované, v obvyklém spektru motorizací, převodovek a výbav,“ říká Biddle.

Hyundai se snaží problém s polovodiči řešit posilování skladových zásob, rozšiřuje také svůj dodavatelský řetězec. „Ve spolupráci s různými dodavateli polovodičů také hledáme alternativní součástky,“ říká Michník.

Zatím ale závod v Česku nemusel kvůli nedostatku čipů zastavovat výrobu a rušit směny. „Daří se nám držet počet vyrobených aut na úrovni odpovídající plánu pro letošní rok,“ říká Michník.

S problémy se potýkají i další automobilky včetně Fordu, Volkswagenu a Daimleru. Největší evropská automobilka Volkswagen v důsledku nedostatku čipů ztrácí svůj podíl na čínském trhu. „Jsme kvůli nedostatku čipů relativně slabí. V Číně jsme zasaženi více než ve zbytku světa. Proto ztrácíme podíl na trhu,“ uvedl v rozhovoru pro CNBC generální ředitel společnosti Volkswagen Herbert Diess.

Generální ředitel Daimleru Ola Kallenius doufá, že ve čtvrtém čtvrtletí se výroba opět začne zvedat. „Existuje však určitá míra nejistoty, se kterou se musíme v našem výrobním systému vypořádat. Musí zůstat flexibilní,“ říká Kallenius.

Podle předsedy představenstva společnosti Ford Europe Gunnara Herrmanna bude nedostatek čipů trvat do roku 2024. Knap se však přiklání k pozitivnějšímu scénáři. „Nejoptimističtější odhady pořád uvažují o polovině příštího roku, kdy by se situace mohla trochu normalizovat,“ říká Knap.

Škoda Auto doufá, že čipy budou k dispozici dřív. „Dá se očekávat, že výroba polovodičů se v průběhu čtvrtého čtvrtletí bude znovu postupně navyšovat. Proto do konce roku předpokládáme v zásobování určité zlepšení,“ uvedla Biddle.

Doufá, že nedostatek nebude trvat ještě další tři roky. „Situace je úplně šílená. Výrobu plánujete doslova ze dne na den. Je to ohromný stres, komplikace a dlouhodobé neuspokojení poptávky,“ popisuje Knap. Dodává, že se problémy přelévají do celého trhu. Odrazí se tak i na nedostatku mladých ojetin.

Reklama

Doporučované