Hlavní obsah

Až to přijde, nechceme mít v Británii ani jeden kamion, říká šéf známé české firmy

Jak se na brexit připravuje společnost Techo? A dá se vůbec na něj nějak připravit?Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Kdy v případě brexitu nastane den D, nikdo netuší – už teď se ho ale české firmy a jejich britští partneři bojí. Ve společnosti Techo kvůli tomu britské firmy odsunuly už pětinu zakázek. Až to přijde, budou se snažit nemít v Británii ani jeden kamion.

Článek

Dřív jsme se s Brity bavili o počasí, dnes se bavíme o brexitu, říká Jiří Kejval. Jeho jméno je možná známější v roli šéfa olympijského výboru, ale teď se svěřuje s britskými starostmi coby šéf představenstva nábytkářské firmy Techo.

„Jim je to hrozně trapné a omlouvají se nám. Sami nerozumí situaci, ve které se ocitají,“ říká Kejval.

Techo dodává do Velké Británie kancelářský nábytek už od poloviny 90. let minulého století. Vybavila dokonce kanceláře Buckinghamského paláce, nebo většinu londýnských mrakodrapů. Ročně na ostrovy vyveze zboží za 400 milionů korun.

Teď obchod s Británií oslabuje. „Investoři se bojí, co bude a jak to bude. Především se bojí okamžiku brexitu, kdy přijde zmatek. V současné době se tak velké zakázky posouvají,” říká Kejval.

Za poslední dva měsíce byla podle něj takto odsunuta asi pětina britských zakázek. Techo se bude stejně jako většina dalších firem snažit mít v den D ve Velké Británii co nejmenší počet kamionů. Ideálně žádný.

Britové dny D prostě neumí

„Den D? Nikdo neví, kdy bude, nikdo si ho neumí představit a to je právě ta hrůza, kterou všichni mají,“ říká Kejval. Britové jsou navíc pověstní tím, že Den D se jim většinou nepovede. Příklady? Otevírání terminálu 5 na letišti Heathrow, nebo nová hala Milenium. „Sami si z toho dělají legraci a říkají, že to bude katastrofa,“ popisuje v nadsázce Kejval.

Kromě odsunutí zakázek se na brexit podle něj nedá nijak připravit – nikdo totiž neví, co přesně nastane. Jednou z velkých otázek je například celní unie.

Kejval očekává, že cla na kancelářské výrobky by mohla být stejná, jako v době, kdy Británie nebyla součástí celní zóny – tedy asi čtyři procenta. V případě, že by byla vyšší, bude firma hledat jiné cesty. „Jednou z nich je dovážet tam dílce, které jsou zatíženy menším clem. Pak bychom dodávali skříně, které se montují až na místě,” říká Kejval.

Toho, že by se výrobky Techo na britském trhu staly nekonkurenceschopné, se nebojí. „Velká Británie skoro nic nevyrábí, většina věcí je export, takže je tam minimum našich konkurentů, kteří by vyráběli lokálně. Navíc je tam relativně drahá pracovní síla, takže máme určitou výhodu, “ dodává.

Reklama

Doporučované