Hlavní obsah

Babiš, Bartoš a teď i Fiala. Měsíc před volbami politici chrlí knihy

Foto: Books&Pipes

Nová kniha Petra Fialy vychází přesně měsíc před volbami.

Reklama

Další politik vydává před volbami knihu. Soubor rozhovorů tentokrát přináší šéf ODS Petr Fiala. Nakladatel odmítá jakoukoliv propagaci ze strany ODS, občanským demokratům díky tomu náklady na knihu nezkrátí rozpočet na kampaň.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Po šéfovi ANO Andreji Babišovi, lídrovi hnutí Přísaha Robertu Šlachtovi a předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi vyjde za několik dní kniha dalšímu lídrovi politické strany. Ve středu 8. září se na pultech knihkupectví objeví kniha rozhovorů předsedy ODS Petra Fialy.

Kniha vyjde přesně měsíc před otevřením volebních místností. Podle ODS o součást kampaně nejde. Do financování kampaně ji tak nebude zahrnovat ani Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran.

Šéf občanských demokratů a lídr volební koalice Spolu bude hlavním hrdinou knihy Rozum proti populismu. V ní se čtyřmi přáteli vede rozhovory – o sobě, politice, vzdělání a budoucnosti.

Načasování těsně před volby se může zdát podezřelé. Podle šéfredaktora nakladatelství Books&Pipes Františka Mikše to však vyšlo náhodou. „Kniha měla vyjít už před prázdninami, ale pan Fiala je velmi vytížený člověk, už začínal i jezdit po kampani, pak byla zavalená tiskárna, tak to vyšlo takto,“ vysvětlil.

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran podle jeho člena Jana Outlého novou publikaci a náklady na její vydání do kampaně zahrnovat nebude.

Pokud se kniha prodává v knihkupectvích, je to komerční produkt. Abyste se k němu dostali, musíte si ho aktivně koupit. To není součástí kampaně. Naopak pokud knihu někdo rozdává zdarma na volebním mítinku, kampaň to zcela jistě je.
Jan Outlý, člen Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran

„Rozlišení je jednoduché. Pokud se kniha prodává v knihkupectvích, je to komerční produkt. Abyste se k němu dostali, musíte si ho aktivně koupit. To není součástí kampaně. Naopak pokud knihu někdo rozdává zdarma na volebním mítinku, kampaň to zcela jistě je,“ vysvětlil.

Načasování vydání knihy měsíc před volbami podle něj může být spíš záměr samotného nakladatele, který chce využít současnou atraktivitu politika. To potvrzuje i šéfredaktor nakladatelství Mikš. „Je to čistě byznysové. Pan profesor Fiala je autor, kterého si už 15 let pipláme, vydali jsme mu už 12 knih. Nyní samozřejmě chceme vytěžit něco z toho, kdy nám náš autor, kterého jsme si dlouhodobě pěstovali, takto vyrostl,“ vysvětlil.

Zároveň prý striktně odmítají, aby se kniha stala nějakou formou předvolební politické agitace. S Petrem Fialou je nakladatel dohodnutý, že ODS nebude knihu nijak propagovat, nebude k sehnání ani u volebních stánků. „Odmítli jsme proto třeba i účast na akci mladých členů ODS. Zároveň nebudeme pořádat ani debaty s autorem,“ potvrdil Mikš. Upozornil i na to, že nikde v grafice se neobjevuje žádné politické logo – ani ODS, ani koalice Spolu, kterou nyní Fiala vede.

Letošní předvolební období bylo na literární činnost kandidujících politiků a jejich přátel plodné. V polovině července slíbil premiér Babiš, že „zítra řekne pravdu“. Tou bylo vydání knihy nazvané Sdílejte, než to zakážou. Autoři v publikaci osobní formou skrze Babiše představili volební program hnutí ANO.

Kniha je dostupná v elektronické, tištěné i audio podobě. Premiér ji rozdává a podepisuje na předvolebních mítincích.

Tento týden se konal i křest knihy Hurikán Ivan, svazku rozhovorů s předsedou České pirátské strany Ivanem Bartošem. Podle nakladatele vyšla na začátků září ne proto, že je před volbami, ale proto, že se blíží Vánoce a na podzim se knihy nejlépe prodávají.

Souvislost s kampaní odmítla i sama Pirátská strana. „Na produkci, přípravě ani propagaci knihy se nikterak nepodílíme,“ řekla už dříve Seznam Zprávám mluvčí strany Karolína Sadílková. Zisk, který z prodeje knih bude Bartoš mít, prý pošle Nadaci pro výzkum rakoviny.

Své myšlenky pak v knize představuje i zakladatel a lídr hnutí Přísaha Robert Šlachta, kterému letos vyšla publikace Čas na odvahu – příběh vzniku hnutí Přísaha. Jde o reportáž ze Šlachtovy roadshow, při které sbíral podpisy na podporu vznikajícího hnutí.

Reklama

Doporučované