Hlavní obsah

Babiš vydělává na vlastní kampani. Platí za ni firmám z holdingu

Foto: vláda.cz

Premiér Andrej Babiš.

Reklama

Finance na předvolební kampaně jsou v Česku zastropované. Angažmá firem z portfolia Agrofertu může podle odborníků kampaň zlevňovat.

Článek

Andrej Babiš se svým hnutím ANO ve volbách usiluje především o vítězství a udržení se v čele Česka. Jako bonus ale předvolební kampaň znamená zajímavý byznys hned pro několik firem, které má premiér kvůli střetu zájmů zaparkované ve svěřenském fondu.

Nejviditelněji ze zakázek kampaně ANO těží vydavatelství Mafra, kam už vládní hnutí poslalo téměř devět milionů korun. Nejde přitom jen o klasickou inzerci, pět milionů z toho padlo například na „volební dopis“.

Na statisíce si přišla i další firma z holdingu Imoba. Pod tu spadá také farma Čapí hnízdo.

Podle expertů na transparentnost může spolupráce se spřízněnými firmami vést k zakrývání a účelnému snižování výdajů na kampaň, která je v Česku zastropovaná na 90 milionech korunách. Dohledový úřad volební účetnictví kontroluje, až když je po všem – tedy po volbách.

Společnost Imoba spadající pod Agrofert se podle svého webu věnuje investicím a rozvoji nemovitostí, v jejím portfoliu jsou ale i gastronomické podniky: Sokolovna Průhonice, průhonická restaurace Paloma či farma Čapí hnízdo.

Společnost Imoba si zároveň přišla na zajímavé peníze v Babišově kampani. Podle volebního účtu hnutí, který musí před volbami zveřejňovat všechny strany, si ANO v Imobě objednalo služby za 220 tisíc korun. Začátkem září firmě ANO například zaplatilo 83 tisíc korun za grafické práce, koncem měsíce pak 107 tisíc za catering.

Za blíže nespecifikované focení pak ANO zaplatilo 11,5 tisíc korun společnosti Agrotec, která spadá pod Agrofert. A zaměřuje se na prodej pozemní techniky.

Téměř devět milionů ze zatím zveřejněných nákladů na kampaň putovalo do vydavatelství Mafra, která také spadá pod Agrofert. Vydává Lidové noviny, Mladou frontu a je „matkou“ zpravodajského webu idnes.cz.

Volební materiály

ANO si ve vydavatelství neobjednává jen inzerci – podle transparentního účtu pro hnutí vyrábí i propagační materiály. Téměř pět milionů korun ANO utratilo ve společnosti za „volební dopis“. Zřejmě jde o psaní, které hnutí rozeslalo voličům do schránek s naléhavým dodatkem „osobní a důležité“.

Za 650 tisíc si také v Mafře nechalo ANO vytisknout volební noviny. Otázky ohledně volebního dopisu nechalo hnutí ANO bez odpovědi. A nereagovalo ani na dotazy, proč si na volební zakázky vybírá právě firmy ze svěřenských fondů.

Politické strany včetně ANO nakládají v kampani s veřejnými penězi, které získávají od státu dle volebních výsledků, další příjmy stran jsou dary, ať už zvenčí či od straníků. Volební zakázky pro firmy, které mají vazby na kandidující politiky, nejsou protizákonné.

Je spíše nezvyklé, že Babiš na své vlastní kampani ve finále vydělává. Agrofert nově od června kvůli změně legislativy musí uvádět Babiše jako koncového příjemce výhod plynoucích z byznysu společnosti mezi skutečnými vlastníky společnosti. Agrofert dál trvá na tom, že Babiš společnost neřídí a neovládá.

Konkurenční výhoda

Takové propojení navíc není bezproblémové ani z hlediska transparentnosti.

„Pokud by firmy spřízněné s kandidátem či se stranou poskytovaly služby za nepřiměřeně příznivé ceny – tím by strana či kandidáti získali konkurenční výhodu oproti svým soupeřům,“ uvedl František Sivera z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí.

„Pokud bychom zahájili po volbách kontrolu financování předvolební kampaně hnutí ANO, mohli bychom kontrolovat množství dodaných služeb a zda jde o přiměřenou cenu. Ale i to je obtížně prokazatelné, firmy svým speciálním zákazníkům poskytují množstevní slevu,“ dodal Sivera.

Marek Chromý z organizace Transparency International dodává, že může jít o jistou „trumpizaci“ české předvolební kampaně, kdy tyto zakázky mohou zároveň sloužit jako reklama pro dané společnosti. „Výraznou roli pak může hrát cena za reklamu. Pokud bude nižší než cena obvyklá, je pak otázkou, do jaké míry právě tato nízká cena nepomáhá ušetřit finance ANO na jiné aktivity, a tedy jestli Mafra nemůže takto nepřímo napomáhat volebním výdajům hnutí ANO, které může své prostředky investovat jinde,“ uvedl také protikorupční odborník pro Seznam Zprávy.

Velké množství levné reklamy by podle Chromého mohlo znamenat i znepřístupnění reklam v médiích Mafry pro ostatní kandidující subjekty.

„Je přirozené, že o výhodné cenové nastavení reklamy se snaží všechny politické strany, ale ne všechny politické strany mají na obou koncích řetězce jednoho majitele, tedy Andreje Babiše,“ dodává.

V Česku jsou předvolební kampaně zastropované částkou 90 milionů korun. Omezení se v roce 2017 zavedlo právě kvůli Babišovi a jeho miliardovému majetku. Babiš momentálně čelí otázkám, proč nakoupil nemovitosti ve Francii přes propletenec firem v daňových rájích. Premiér se hájí tím, že nešlo o nezákonnou operaci.

Reklama

Doporučované