Hlavní obsah

Babiš vyřadil Kremlíka z jednání. Chce zrušit zakázku na dálniční známky

Foto: Profimedia.cz

Vladimír Kremlík v nelibost Andreje Babiše upadl v minulosti už několikrát.

Reklama

Premiér Babiš domlouvá změnu zakázky na dálniční známky bez svého ministra dopravy. Ačkoliv ji Kremlík minulý týden odmítl zrušit, premiér nařídil opak. Stát ji chystá rozdělit, zlevnit a přepracovat.

Článek

Problémová zakázka na vytvoření e-shopu pro nákup dálničních známek se komplikuje. Stát ji chce rozdělit a zlevnit, do vytvoření e-shopu se zapojí i programátoři, kteří jeho sestavení vládě navrhli zdarma. Vyplynulo to z dopolední schůzky mezi premiérem Babišem a programátorem Tomášem Vondráčkem.

„Stát se pokusí zakázku zrušit, případně výrazným způsobem zredukovat a rozdělit takovým způsobem, aby se stát věnoval jen tomu, co je kriticky důležité z hlediska bezpečnosti a provozu kamerového systému, který sleduje automobily, jestli mají zaplaceno nebo ne,“ řekl Vondráček na tiskové konferenci.

Jinými slovy: zakázka by měla být rozdělena do několika menších. A ty by měly vypadnout z režimu utajené, tak, aby se daly vysoutěžit za nižší cenu. „Veškeré další servisy směřující k občanům přenechá třetím stranám,“ doplnil odborník na IT, který k sestavení e-shopu zadarmo veřejně vyzval programátory.

Ačkoliv věc patří do gesce ministra dopravy, sám Vladimír Kremlík k Babišově schůzce přizván nebyl.

Kremlík: O návrhu nevím, nemám o tom informace

Konkrétní návrh představí Státní fond dopravní infrastruktury vládě na odpolední schůzce. Ministr dopravy Vladimír Kremlík, který původní předražený tendr posvětil, na ni ovšem v pondělí přišel bez informací.

„Zatím informace o té schůzce nemám, na vládě o tom bude informovat Státní fond dopravní infrastruktury,“ řekl novinářům v reakci na dopolední jednání premiéra.

Ministr nevěděl ani to, o kolik SFDI navrhuje tendr zlevnit, nebo jak konkrétně by jej stát mohl rozdělit. „Já účasten těch jednání nejsem. O návrhu nevím, to je otázka na SFDI,“ doplnil.

Podnikatel v informačních technologiích Tomáš Vondráček navrhl e-shop sestavit zdarma, do projektu se mu hlásí stovky programátorů. Ačkoliv premiér s jeho iniciativou souhlasil, s Kremlíkem se muž zatím nesetkal.

„Nemám o tom zatím informace, budu chtít dnes s panem premiérem hovořit,“ uvedl nejdříve s tím, že schůzku s Vondráčkem musí domluvit. Na upozornění, že setkání s ním už Vondráček na brífinku sám avizoval, reagoval překvapeně: ‚„Aha, to je jiná informace. To se s ním rád sejdu. Děkuju.“

Není to přitom první prohřešek, kvůli kterému se Kremlík Babišovi znelíbil. Seznam Zprávy už loni v říjnu přinesly informaci, že ministr dopravy musí snášet ostrou kritiku premiéra kvůli budoucímu výběru mýta.

Tentokrát ale lidé v okolí Babiše tvrdí, že může jít o Kremlíkovu derniéru na Úřadě vlády.

„Jestli byla původní cena za čtyřletý provoz až čtyřikrát nižší, je to pro ministra skutečně velký problém. Tak velké zakázky by navíc už z principu měl oznamovat vládě,“ sdělil jeden z blízkých vládních spolupracovníků.

Právě manažerské dovednosti a schopnost šetřit náklady jsou přitom vlastnosti, které Babiš od svých ministrů vyžaduje nejvíce.

„Je absurdní, že vláda řeší haléřové záležitosti a podobnou zakázku nikoli. Někdo si měl pohlídat, aby to fungovalo,“ řekl už minulý týden na adresu ministra dopravy Kremlíka.

Babiš hasí vzniklé požáry

Andrej Babiš minulý týden – po zjištění, že se cena za informační systém a e-shop na dálniční známky vyhoupla na 400 milionů – neskrýval svoje rozhořčení.

„Celé od počátku je to špatně, mně se to hrubě nelíbí a bude se o tom jednat. Myslím, že to bylo tak zorganizované a vypsané, že by to mělo být zrušeno,“ řekl.

Podobné kroky k uhašení požáru na jednom z ministerstev ale nezvolil poprvé. Stejně postupoval třeba vloni v únoru při řešení problému exministryně průmyslu Marty Novákové – když v rozhovoru pro ČT prohlásila, že za drahá mobilní data si Češi můžou sami, tím, že je nevyužívají dostatečně.

Nejednalo se o jediný prohřešek tehdejší ministryně. Po bouřlivé reakci veřejnosti se Andrej Babiš od jejího vyjádření nejdříve distancoval, levnější data i možný vstup čtvrtého operátora na trh od té doby vyjednával sám, bez její účasti.

„Tahle problematika na úrovni Ministerstva průmyslu nebyla řešena ani v minulosti a nyní se mi jejich přístup také nelíbí, proto jsem do toho vstoupil a vyzval operátory k jednání,“ vysvětlil tehdy Babiš.

O konci Marty Novákové ve funkci ještě v únoru mlžil. O několik týdnů později – 10. dubna – premiér oznámil její konec, jako náhradu za ni vybral podnikatele Karla Havlíčka.

Zakázku na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky za 401 milionů korun získala od Státního fondu dopravní infrastruktury bez soutěže společnost Asseco Central Europe.

Způsob přidělení a cenu zakázky kritizuje opozice, nelíbí se ani Babišovi. Někteří lidé z oboru uvedli, že podobný projekt by mohl stát kolem 40 milionů korun.

Vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) před jednáním vlády řekl, že o zakázce už jednala Bezpečnostní rada státu. „Můj názor je, že pokud je to možné, tak bychom měli začít znovu a lépe. To, že je to nezvládnuto, je evidentní, je tam celá řada otazníků, na které by zadavatelé měli odpovědět,“ uvedl.

Systém elektronických vinět má začít fungovat od příštího roku, nahradí dosavadní papírové kupony. Zakázka na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášena klasická veřejná soutěž. Podle šéfa Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelici byl tento postup zvolen kvůli požadavkům zpravodajských a bezpečnostních služeb.

Reklama

Doporučované