Hlavní obsah

Poslanci se hádají kvůli kolapsu D1. Ministra Ťoka kryje vlastní strana

Podle ministra dopravy Dana Ťoka mohou za stav dálnice D1 minulé vlády.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Mimořádná kalamita na dálnici D1 z minulého týdne nadále hýbe Sněmovnou.

Článek

Dopravnímu kolapsu na dálnici D1, v němž minulý týden skončily až na 14 hodin desítky řidičů, se přece jenom bude věnovat Sněmovna na plenární schůzi.

I když to v úterý navrhovali lidovci a také ODS, neuspěli. Ve středu ráno však už ano, přestože hlavním programem sněmovní schůze je hlasování o nejdůležitějším zákonu politické sezony – o rozpočtu na příští rok.

VIDEO: Poslanec ODS Jan Skopeček navrhl zlevnit dálniční známky

Skopeček navrhl, aby Sněmovna zavázala ministra dopravy připravit zlevnění dálničních známek.Video: PSP

Kalamitnímu stavu nejstarší a hlavní české dálnice by se tak poslanci měli věnovat ve čtvrtek. Otázkou je, zda téma důležité pro řidiče platící povinně dálniční poplatky, opět neodsune na okraj Babišovo hnutí ANO.

Jeho poslanci totiž prosadili, aby se ve čtvrtek Sněmovna po pravidelných písemných interpelacích nejdříve věnovala v prvním čtení vládní novele zákona o elektronické evidenci tržeb. Je tedy možné, že se na diskuzi o situaci na D1 nedostane.

Kolaps na D1 nastal na zúženém modernizovaném úseku na Vysočině minulý týden poté, co začalo sněžit.

„Málokteré téma tolik hýbe českou společností. Všichni víme, že příčiny (kolapsu na dálnici) nejsou z minulého týdne, jsou dlouhodobé,“ uvedl za lidovce poslanec Vít Kaňkovský. Připomněl také úterní výrok ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) o tom, že modernizace dálnice měla skončit v tomto úseku do 16. prosince a všichni doufali, že do té doby kalamitní sníh nepřijde. „Jestli si někdo myslel, že do 16. prosince nenasněží, nevím, jak se k tomu vyjádřit, jde o hazard,“ řekl lidovecký poslanec.

Kaňkovský zdůraznil, že lidovci nežádají Ťokovu hlavu. „Žádáme řešení na dálnici D1,“ podotkl poslanec. Řekl také, že když je v sezoně 30 až 40 procent délky modernizované dálnice v omezeném provozu, motoristé by měli mít možnost jezdit po ní bezplatně, tedy i bez dálniční známky.

Poslanec Jan Skopeček z ODS už v úterý navrhl, aby vláda na komplikace na dálnici D1 zareagovala snížením ceny dálniční známky. „Je nemravné chtít od motoristů vedle spotřební daně z benzinu, DPH z benzinu a silniční daně, kterou platí podnikatelé, ještě 1500 korun za dálniční známku za to, aby stáli v kolonách jak při prvním sněhu, tak v létě,“ uvedl Skopeček. Připomněl také, že podobný návrh už ve Sněmovně nadnesl poté, co v létě zůstal stát na D1 v koloně.

Práce na rozšíření dálnice zúžili dopravu do jednoho pruhu

Na opravovaném úseku mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru od středečního rána posunují pracovníci s technikou betonová svodidla kvůli rozšíření dálnice. Práce zhruba za dva miliony korun provádějí pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) firmy Gefab a Kaska.

Kvůli posouvání provizorních betonových svodidel začali v sedm hodin ráno pracovníci stahovat dopravu na dálnici u Větrného Jeníkova do jednoho jízdního pruhu, což zapříčinilo vznik dalších kolon. Kolem poledne měřily směrem na Brno i 12 kilometrů a na Prahu 2,5 kilometru. Kvůli pokračování prací musejí řidiči počítat v tomto úseku s omezením i ve čtvrtek. Pokud práce neskončí ve čtvrtek, budou v pátek přerušeny kvůli očekávanému většímu provozu před vánočními svátky. Dělníci by se na dálnici měli vrátit 27. prosince.

Reklama

Související témata:

Doporučované