Hlavní obsah

Inspirace Zemanem? Babišovo ANO už válcuje kraje, zbytek kampaň teprve chystá

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Ve svém prvním volebním období si show v krajích oblíbil Miloš Zeman. V regionech teď reklamu vládě dělá i premiér Andrej Babiš.

Reklama

Miloš Zeman a Andrej Babiš vyprovokovali ostatní hráče ke spanilým jízdám po regionech. Ze zjištění Seznam Zpráv vyplývá, že letošní kampaň bude více kontaktní než kdy dříve.

Článek

Ostrou fázi kampaně pro krajské volby strany teprve spustí. Už teď ale většina závodního pole hledí premiérovi Andreji Babišovi (ANO) na záda. Spolu s dalšími ministry „rajzuje” po regionech a prezentuje výsledky své vlády. Oficiálně sice nejde o předvolební kampaň, Babiš ale logicky dělá reklamu i svému hnutí, které na tom bude moci v příštích měsících stavět.

Jak ukázaly jeho nedávné spanilé jízdy po Olomouci či Brně, premiér a jeho spolupracovníci se potkávají s lidmi napříč profesemi – zajde do fabriky, nemocnice či školy. Aby ukázal svou akčnost, neváhá před přítomnými vytočit číslo ministryně financí a zaúkolovat ji, aby popohnala rekonstrukci školy. V lidech Babiš probouzí dojem, že se o ně šéf vlády zajímá.

Takovéto dobývání regionů přitom nemá v české politice příliš silnou tradici. Byl to prezident Miloš Zeman, který po svém prvním zvolení v roce 2013 vsadil na tuto kartu a pravidelně začal jednotlivé kraje objíždět. Vedl de facto permanentní kampaň, čehož využil při svém znovuzvolení na Hrad před dvěma lety. Po Zemanovi si spanilé jízdy do krajů oblíbil i premiér Babiš.

„Politika se proměnila. Mítink na náměstí už dnes nemá smysl, klíčové je jít za voličem a vysvětlovat svou politiku. První, kdo to pochopil, byl Václav Klaus. V roce 1990 se většina politiků rozjela po volbách na dovolenou, on naopak za voliči. V roce 1996 vyjel za lidmi Miloš Zeman se Zemákem,” řekl Seznam Zprávám politolog a poradce předsedy ČSSD Pavel Šaradín.

Uznává, že Babišovo hnutí má před ostatními náskok a několik nesporných výhod. „Hnutí ANO má peníze a dlouhodobě je nejsilnější politickou stranou. I když nemá klasický program, dokáže si jakékoliv téma přivlastnit. Mimořádně důležitá je osoba Andreje Babiše, na kterém bude kampaň ANO opět záviset. Do krajských voleb se propíše, v jaké formě jsou strany a hnutí na celorepublikové úrovni,” míní Šaradín.

Politolog a expert na volební systémy Tomáš Lebeda přitakává, že takto intenzivní kontaktní kampaně nebyly v minulosti natolik častým jevem. Babišovi se tato strategie osvědčila před sněmovními volbami v roce 2017, kdy coby z vlády vypuzený ministr financí napnul úsilí právě do kampaně v krajích. Ostatní v této disciplíně podle Lebedy zaostávají, byť přiznává, že opoziční strany mají komplikovanější situaci. „Když do regionu přijede premiér, prezident nebo ministr, jako držitel exekutivního úřadu je váženou a sledovanou návštěvou. Přijede-li řadový poslanec, navíc opoziční, jde čistě o jejich politickou aktivitu. Máte menší příležitost na sebe upozornit. Dalším podstatným rozdílem mezi hnutím ANO a ostatními jsou finanční prostředky a široké personální zázemí,” říká Lebeda.

Inspirující se ČSSD a sólující komunisté

Jak vyplývá ze zjištění Seznam Zpráv, Babišovy a Zemanovy regionální výjezdy přiměly ostatní hráče na novou situaci reagovat. Mnohem více tak letos v kampani budou straničtí emisaři v terénu a mezi lidmi.

Už na konci loňského roku se výpravami premiéra za hranice Prahy inspirovali ministři za ČSSD. „Hnutí ANO to má marketingově propracované. De facto každý výjezd do krajů je určitým pokusem o volební kampaň. Ministři za ČSSD začali koncem minulého roku také jezdit do regionů, výsledky vyhodnocujeme,” míní politolog Šaradín, který bude sociální demokracii pomáhat s přípravou krajské kampaně.

Situaci ve straně, která se preferenčně pohybuje v průzkumech mezi pěti až deseti procenty, by měl podle Šaradína rozproudit blížící se programový kemp, na kterém začne strana pilovat nový program. „Cílem bude probudit a motivovat nejen členy ČSSD, ale i sympatizanty. Půjde o půlroční proces přijímání nového programu. V rámci debatního kempu proběhne deset workshopů, kde se budou generovat témata pro pětiletý program. Účastnit se jich budou i experti. Je potřeba stranu restartovat před krajskými volbami,” doplňuje Šaradín.

Přímo ve vládě komunisté nejsou, ale bez jejich přičinění ve Sněmovně by Babišova vláda důvěru dolní komory nezískala. V regionech při vládních „roadshow” však rudí chybí. „Spanilé jízdy představitelů vládních stran nás skutečně nemrzí, KSČM vede nepřetržitou kampaň mezi občany, a to i v letech, kdy volby nejsou. Nebudeme prodávat žádné úspěchy Babišovy vlády, ale budeme se prezentovat svými vlastními úspěchy a odvedenou prací,” říká 1. místopředseda KSČM Petr Šimůnek.

Kdo na svém šéfovi naopak postaví krajskou kampaň podobně jako ANO, je hnutí SPD Tomia Okamury. „Základem kampaně bude kontaktní kampaň, a jak známo, předseda SPD Tomio Okamura nehledě na volby objíždí celoročně celou republiku a setkává se s občany,” vysvětluje mluvčí strany Barbora Zeťová.

Špíček od Pirátů a kampaně bez limuzín

Své straně v regionech výrazně pomůže i šéf Pirátů. „Ivan Bartoš chystá velké turné po republice. Máme vyzkoušeno, že nejlepší je vydat se za lidmi a nečekat, zda oni přijdou za vámi. Budeme rozdávat Pirátské listy. Z vlastní zkušenosti vím, že jich lze rozdat tisíce a ještě přitom dokážete s lidmi promluvit. Povedlo se nám to dobře v eurovolbách. Vsadíme na to zase. Potřebujeme, aby naše výsledky práce ve Sněmovně byly více vidět,” říká pirátský poslanec Mikuláš Ferjenčík, který pomáhá s přípravou předvolební kampaně.

Jeho strana zahájila kampaň už minulý víkend na svém sjezdu, na kterém Piráti představili své volební lídry. Před volbami do Sněmovny poutali pozornost pomalovaným vězeňským autobusem. A specialitu plánují i nyní. „Nějaký špíček nachystáme, určitě něco takového musíme vymyslet,” uvedl Ferjenčík. Zaměřit se hodlají na malá města. „Naši podporu ve velkých městech zkresluje Praha. Když ji odečtete, zjistíte, že poměrně slabší jsme ve městech o velikosti tří až deseti tisíc obyvatel. Naopak slušná čísla máme na venkově. V eurovolbách jsme měli v drtivě většině okresů přes deset procent hlasů. Vychází nám z toho, že ve vesnicích máme velký potenciál, který budeme chtít využít. Je to i tím, že na vsi je internet důležitý nástroj,” dodal poslanec Pirátů.

Předseda ODS Petr Fiala se domnívá, že v terénní agitaci je aktivní jako šéf ANO. „Zemi objíždím permanentně jako pan Babiš. Za uplynulý rok jsem byl na desítkách míst po celé zemi a setkal se s tisícovkami lidí. Rozdíl mezi mnou a panem premiérem je jen v tom, že já nemám své novináře a média, kteří by o tom oslavně psali. Také na každém místě neslibuji to, co nemohu splnit. V setkávání s voliči samozřejmě budu pokračovat i příští rok,” řekl Seznam Zprávám šéf občanských demokratů. Detaily oznámí na víkendovém kongresu ODS.

Republiku si v loňském roce projel šéf hnutí STAN Vít Rakušan, který za volantem strávil 13 tisíc kilometrů. Podobně jako premiér se snaží během svých krajských návštěv potkat s občany napříč profesním a sociálním spektrem. „Snažíme se, jen holt nemáme vládní limuzíny a takovou mediální pozornost. Musíte zkrátka do terénu, jinak kampaň ani dělat nemůžete,” říká poslanec a předseda STAN.

Krajskou kampaň hodlá Rakušan postavit na komunálních osobnostech. „Naší výhodou je, že kampaň postavíme na úspěšných a populárních komunálních politicích. Vím, že to funguje. Třeba v krajských volbách v roce 2016 jsme v Kolíně měli skoro 40 procent. Nechceme to dělat jako hnutí ANO, které vše staví na Andreji Babišovi,” dodal.

Síla sociálních sítí

Mimo Prahu už vyjela i šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová. „Zrovna jste mě zastihl v Plzni, takže nejezdí jen premiér a ministři. Sešla jsem se s neziskovkami, místními podnikateli a živnostníky. Večer se potkám s občany. Jedině tak získám autentickou zpětnou vazbu. Oficiální kampaň ale teprve zahájíme, v průběhu jara představíme hlavní témata. Chystám se kontinuálně objíždět regiony a představovat naše stranické vize, nejen v kampani pro krajské volby,” popsala Seznam Zprávám své představy Pekarová Adamová.

Lidovci kampaň spustí na jaře. Poslanec a bývalý ministr zemědělství Marian Jurečka si však nemyslí, že potkávání se s lidmi naživo je samospásné. „Kampaň musí být založena na mixu kontaktní kampaně a reklamy na outdoorových plochách a v tisku. Osobně ale kladu velký důraz na sociální sítě, kde se snažím s lidmi komunikovat a reagovat na jejich podněty,” dodal Jurečka, který se soustředí na objíždění svého domovského Olomouckého kraje.

Reklama

Doporučované