Hlavní obsah

Slevami na jízdné si Babiš kupuje voliče, kritizuje ODS. Mají smysl, budeme pokračovat, brání se ANO

Duel poslanců Martina Kolovratníka (ANO) a Jana Skopečka (ODS).Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

aktualizováno •

Už sedm měsíců cestují senioři a studenti vlaky i autobusy skoro zadarmo. Díky slevám platí jen čtvrtinu ceny jízdenky. Jak se slevy osvědčily? Sledujte Duel poslanců Martina Kolovratníka (ANO) a Jana Skopečka (ODS).

Článek

Od září, kdy slevy odstartovaly, do konce ledna stát dopravcům jako kompenzace za ztráty vyplatil přes 2,3 miliardy korun.

„Slevy se ukázaly jako smysluplné. Uznávám, že je to politické rozhodnutí, ale ve vlacích dramaticky nepřibylo lidí a způsobilo to, že jsme důchodcům a studentům nechali v peněženkách část peněz,“ říká v Duelu předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO).

Anketa

Osvědčily se slevy na jízdném?
Ano, je to vítaná pomoc pro seniory a studenty
53,8 %
Ne, je to zbytečné plýtvání
44,5 %
Je mi to jedno
1,7 %
Celkem hlasovalo 3204 čtenářů.

Ročně má zlevněné jízdné spolknout podle předpokladů nejvýše 6 miliard korun. Největší část peněz plyne Českým drahám, následují RegioJet a Leo Express. Mezi autobusovými dopravci vyfakturovala nejvyšší částku společnost Student Agency.

Foto: Seznam Zprávy

Kolik stát vyplatil dopravcům za slevy na jízdném (zdroj: Ministerstvo dopravy).

Opoziční ODS ale slevy na jízdné ostře kritizuje. Podle člena sněmovního rozpočtového výboru Jana Skopečka jde o zbytečné vyhazování peněz daňových poplatníků.

„Je to populistické kupování si voličů ze strany hnutí ANO,“ kritizuje vládu premiéra Babiše. „Rozuměl bych tomu, kdyby slevu dostali studenti při cestách za vzděláním, ale takhle daňoví poplatníci přispívají studentům třeba na cestu do kina,“ dodává Skopeček. Řešením by podle něj bylo, kdyby slevy dostávali jen studenti a žáci ze sociálně slabších rodin.

Foto: Seznam Zprávy

Kompenzace za slevy na jízdném pro největší dopravce (zdroj: Ministerstvo dopravy).

I Kolovratník připouští, že mohl být zohledněný sociální statut těch, kteří by nárok na slevu měli. Podle něj by ale zase vzrostly náklady na administrativu.

„Lidem vracíme to, co si zaslouží. Ty peníze z ekonomiky nezmizí, utratí se, odvede se DPH a státu se tak vrací,“ říká Kolovratník.

Podle Skopečka ale 6 miliard, které by slevy měly ročně stát, ekonomice scházejí. „Ty peníze chybí. Byl schválený schodek rozpočtu ve výši 40 miliard a 6 miliard je z toho poměrně velká část. Není normální mít v době ekonomické konjunktury takový schodek,“ dodává Skopeček. Stát by podle něj mohl o to víc přidat důchodcům, investovat do výstavby silnic nebo snížit daně.

„Dokud budu premiér, slevy budou”

Debatu o možném přehodnocení slev na jízdné už ale v půlce března odmítl premiér Babiš. „Žádné slevy se rušit nebudou ani pro důchodce, ani pro studenty. Dokud já budu premiér, slevy budou,“ prohlásil při interpelacích.

Reagoval tak na koaliční jednání s ČSSD o úsporách v rozpočtu. Všechny resorty čekají škrty a například po ministerstvu dopravy chce ministryně financí Alena Schillerová úsporu 9 miliard korun.

Levnější jízdenky přivedly do veřejné dopravy nové cestující. Podle údajů Českých drah se počet cestujících po zavedení slev proti podzimu 2017 zvýšil zhruba o čtyři procenta. To jsou přibližně dva miliony lidí.

Také soukromé firmy RegioJet a Arriva oznámily nárůst pasažérů v řádu jednotek procent. Počet cestujících v autobusech se zvýšil o dvě až tři procenta.

Reklama

Doporučované