Hlavní obsah

Balíková budoucnost: zásilky budou vozit taxikáři a drony

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Jaká je vize balíkové logistiky pro příští léta a jak se změní tato služba z pohledu zákazníka? Bude mít možnost volby, zda preferuje rychlost, pohodlí nebo cenu. Podle toho bude vybírat službu. Dočkáme se obsluhy alternativními distributory, jako jsou taxikáři či doručovatelé jídla. Někteří dopravci počítají s tím, že budou klienty obsluhovat na kolech a skútrech.

Článek

Byznys s doručováním balíků v posledních letech roste, a to nejen před Vánocemi. Zákazníci si totiž zvykají nakupovat přes internet během celého roku, zvyšuje se podíl zboží denní potřeby. Někdy ale také balíky vracejí, zvlášť v segmentu textilu a obuvi. Protože se jim nelíbí nebo jim prostě nesedí.

Dopravci tak musí pružně reagovat na rostoucí poptávku a zvyšující se nároky zákazníků. I v balíkové přepravě existuje obrovský tlak na mzdy a většinu nákladů dopravců tvoří náklady na vyzvednutí a doručení. „Zákazníci jsou náročnější a očekávají mnohem vyšší kontrolu nad tím, kdy a jak jim bude zásilka vyzvednuta nebo doručena,” říká Miroslav Michalko, šéf a spoluzakladatel vyhledávače přepravních služeb Zaslat.cz.

Málokomu vyhovuje, když se mu dopravce v e-mailu nebo SMS ohlásí zprávou typu „balík vám budeme doručovat dnes mezi osmou a čtrnáctou hodinou“. A když už člověk doma je a dopravovat má Česká pošta, notabene službou Balík do ruky, může se stát, že místo balíku dostane zákazník jen oznámení do schránky s tím, že zásilku si může vyzvednout na poště.

„Nejde být stoprocentní,” přiznal v rozhovoru pro Seznam šéf České pošty Roman Knap.

Trendem příštích let tak bude rozhodně flexibilita. „Doručení je třeba rozdělit do kratších časových úseků – pro začátek minimálně den a večer, a to tak, že příjemce si sám vybere,” míní Milan Loidl, šéf marketingu a rozvoje společnosti PPL.

Dopravci už nyní umí udělat kvalitní logistiku páteřní sítě a víc a víc investují do automatizace třídících středisek. „Česká pošta, Zásilkovna, ale i zbytek dopravců mají stovky těchto míst a nejsou integrovaná. Koncový zákazník si nemůže vybírat podle toho, které má nejblíž. A právě i integrace napříč dopravci je jedním z našich cílů,” říká Michalko. „Naší vizí je spojovat nespojitelné. Snažíme se využít těch nejlepších schopností partnerů, pospojovat je a vytvořit unikátní nabídku přepravních služeb. Někdo umí perfektně expresní vyzvednutí zásilek, někdo zase doručení na výdejní místa a jiný zvládá zahraničí. Koncoví zákazníci nejsou odkázání jen na tradiční poštu a ti firemní se nemusí spoléhat jen na jednoho nasmlouvaného dopravce,” popisuje.

Kromě dnes již standardních výdejních míst také nastoupí automatické výdejní systémy různých úrovní. „Proč bych chtěl vlastně vidět kurýra? Cestou z práce se zastavím v parcelshopu, v ulici budu mít parcellocker – automatické výdejní místo – a dopisní schránky budou nahrazeny místem pro balíky,” vysvětluje Loidl. To podle něj zároveň vyřeší problém se zmíněným zpětným posíláním zejména textilu a bot prodávaných on-line.

Města ale nejsou nafukovací, v těch velkých houstne doprava. Podle Michalka se budou zakládat mikro depa v centrech měst. K doručování budou využívány různé prostředky, jako jsou kola, skútry a doručovat budou i pěší kurýři. A možná budou balíky přijíždět „samy“. „Určitě se do deseti let začnou víc používat drony, ale osobně si nemyslím, že to budou drony létající. Spíše bych si mnohem víc vsadil na autonomní samoobslužné dodávky a malé pozemními drony, které zákazníkovi doručí balík až ke dveřím,” odhaduje Michalko.

Podle zakladatelky Zásilkovny Simony Kijonkové se v západní Evropě čím dál víc diskutuje, a dokonce už testuje sdílení služby doručování do center měst. „V praxi by to fungovalo tak, že na předměstí by bylo jedno velké depo, kam dopravci různých značek vozí zboží, to se pro jednotlivé městské lokality konsoliduje a rozvezou elektromobily,” vysvětluje.

„Zásilkovna má test elektroaut ze sebou a na všech nových depech, která se nám staví, nebo na našem vlastním pozemku, plánujeme vybudovat dokovací stanice pro elektroauta,” doplnila Kijonková.

Doručování zásilek se stává součástí sdílené ekonomiky. „Logistika tak, jak ji známe dnes, nabude zcela jiných rozměrů. Prvními vlaštovkami může být sdílení taxikářů logistickými firmami pro rozvoz zásilek,” věří Kijonková. Proto se Zásilkovna spojila s Liftagem a e-shopy v její nabídce začátkem příštího roku najdou tuto možnost expresního doručení.

Bude ale asi rozhodovat, co bude obsahem balíku. „Zasílání balíků součástí sdílené ekonomiky být může a nemusí. Záleží, komu zákazníci budou ochotni svěřit svoji zásilku. Například u roznášky důchodů toto nepředpokládám, protože lidé stále preferují důvěryhodné autority, jaké je Česká pošta,” domnívá se mluvčí pošty Matyáš Vitík.

Reklama

Související témata:

Doporučované