Hlavní obsah

Baťa už to nebude sekat jako cvičky. Zkouší „farmářky“ na míru

Vlastní boty na míru není možné vrátit – i proto si je musí zákazník osobně vyzkoušet.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

„Sekat to jak Baťa cvičky“ – rčení, které přestává dávat smysl. Výrobce obuvi, společnost Baťa, totiž rozjíždí individuální výrobu bot na míru a chce tím oslovit nové skupiny zákazníků.

Článek

Čtyři písmena „BAŤA“ se staly symbolem masové výroby obuvi a modernizace celého oboru. Po více než 120 letech se ale značka vrací ke kořenům. Zákazníkům nabídne na míru dělané, ručně šité boty podle jejich vlastního designu.

„Nabízíme zákazníkům možnost navrhnout vlastní pár bot. Jedná se o naše nejoblíbenější farmářky, které vyrábíme v továrně v Dolním Němčí nedaleko Zlína,“ říká Denisa Jandová, marketingová manažerka společnosti Baťa.

Továrna v Dolním Němčí je jedním z několika závodů firmy. V roce 2019 podle výroční zprávy společnost vyrobila 428 tisíc párů obuvi.

Služba je možná jen na vybrané kamenné prodejně a zatím jen pro jeden druh obuvi. Pokud se osvědčí, Baťa službu rozšíří. Princip je jednoduchý: zákazník si ze vzorníku vybere všechen potřebný materiál – od podšívek, tkaniček, usní po nitě a ve speciální aplikaci na tabletu hned vidí, jak jím poskládaná obuv vypadá.

Boty na zakázku jsou o tisíc korun dražší než ty ze sériové výroby. Věnuje se jim pět vybraných ševců a na splnění objednávky mají jeden měsíc. Baťa tím cílí hlavně na mladší generaci a zákazníky, pro které jsou ručně zpracované produkty a speciální, třeba i odlišný design důležité.

To, že takových zákazníků je v Česku poměrně dost, ukázal už v minulosti úspěch jiné obuvnické firmy Vasky – mladého podnikatele Václava Staňka, který je často přirovnáván právě k novodobému Tomáši Baťovi. Vasky prodává svou obuv jako ručně vyráběnou, loni firma prodala 12 tisíc párů bot a letos plánuje 50 tisíc párů.

Jen pro srovnání – v prodejnách Baťa si zákazníci v roce 2019 koupili milion a 600 tisíc párů.

Zakázková výroba v Česku obecně zažívá renesanci a pouští se do ní stále více velkých firem, a to i těch velkých. Například sklárna Moser na svém webu přichystala konfigurátor, který zákazníkům umožní vyrobit si unikát podle vlastních barev a materiálů a s vlastní rytinou. Výrobce bazénů Albixon zase právě kvůli možné personalizaci zastřešení svých bazénů koupil firmu 3D Tech, která právě individuální barvy či monogramy umožní.

Reklama

Doporučované